Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Haarscherpe foto's worden onscherper en brokkelig na resizen (kleiner maken), hoe voorkom ik dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
822

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

je moet niet resizen. je moet de verhouding resolutie op je camera veranderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Re-sizen moet geen enkel probleem zijn omdat je daar alleen de afmetingen van de foto aanpast, je moet er wel voor zorgen dat de resolutie gelijk blijft.
Een handig free-ware programma daarvoor is FsReziser29
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat ik al had gereageerd, maar blijkbaar is het antwoord niet opgeslagen.

Het ligt eraan met welk programma je het verkleint. Als ik namelijk in Photoshop een foto verklein, dan wordt hij inderdaad brokkelig en lijkt het alsof stukjes van de foto verschuiven. Maar zodra ik het opsla als JPG en ik open de foto, dan is hij gewoon scherp. In Photoshop (en waarschijnlijk ook andere bewerkingsprogramma's) is de afbeeldingskwaliteit slecht, om zo het werkgeheugen van je computer te sparen. Als je werkgeheugen overbelast wordt, loopt je computer namelijk vast of wordt extreem traag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan welk formaat je foto is en hoe je de foto verkleint.

Als je een PNG of een GIF hebt kan het zo zijn dat met verkleinen de foto niet mooi wordt. Deze formaten worden soms opgeslagen met een beperkt aantal kleuren die precies goed is afgestemd op de foto. Als je de foto verkleind kan het zo zijn dat er net andere kleuren zijn die goed zijn voor de foto. Gevolg: een lelijke verkleining. Dus als je een PNG of GIF verkleind moet je de afbeelding eerst omzetten naar JPG.

Dan het verkleinen van JPG. Als je dit verkleind kan je in de meeste programma's de kwaliteit aangeven, van 0% tot 100%. Als je de beste kwaliteit wilt (maar ook het grootste bestand) moet je voor 100% kiezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je programma'tje in plaats van resize ook de optie 'resample' kent, moet je die eens proberen. De waardes van de pixels worden daarmee opnieuw berekend en je raakt minder resolutie kwijt. Soms heb je binnen 'resample' ook nog verschillende opties die verschillende resultaten geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding