Hoe kun je zien welke Windows update het laatst is geïnstalleerd?

Ik heb een laptop met Windows 7. Laatst heeft hij automatisch een update geïnstalleerd. Sindsdien start hij niet meer goed op. Hoe kan ik zien welke update dit is geweest en hoe ik die ongedaan kan maken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
4K

Het beste antwoord

Ga naar Configuratiescherm -> Programma's -> Geïnstalleerde updates weergeven.
Zoek daar de laatste update.
Klik rechtermuisknop en kies "Verwijderen".
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dit ook mogelijk vanuit Hirens Boot CD? Ik kan de pc namelijk niet in en ook niet via veilige modus
SimonV
9 jaar geleden
Volgens mij niet. Mocht het aan een virus liggen en niet aan de update, dan zou je wel Malwarebytes via Hirens kunnen draaien. Misschien is dit het probleem?
"Afgelopen dinsdag heeft Microsoft zoals iedere maand weer een aantal Windows-updates vrijgegeven. Voor sommige gebruikers blijken deze echter behoorlijk wat problemen te veroorzaken. Uiteraard is het niet van toepassing op alle systemen; slechts een kleine groep is de dupe. Zij komen sinds de update na twee reboots namelijk uit op een zwart scherm. Microsoft onderzoekt de zaak en probeert samen met het team dat aan de update gewerkt heeft een oplossing te vinden. De grootste boosdoener lijkt KB2982791, een gebruikelijke beveiligingsupdate die voor Windows Vista, Windows 7 en Windows 8.1 verschenen is. Ook KB2970228, die het valutateken voor de (Russische) roebel toevoegt, lijkt echter een mogelijke veroorzaker. Mensen die een (automatisch) herstelpunt hebben, kunnen overigens eenvoudig opstartherstel starten en het systeem terugzetten naar een datum voordat de updates geïnstalleerd werden. Als deze optie uit stond, is het wat lastiger. Op verschillende fora lijkt daarentegen steeds dezelfde handeling tot een goed resultaat te leiden. Het probleem is in veel gevallen eenvoudig op te lossen door vanaf een DVD of USB-stick op te starten en het volgende bestand te verwijderen: "c:\Windows\System32\FNTCACHE.DAT". Dit is een cache voor lettertypes, dat Windows vrijwel altijd automatisch opnieuw op zal bouwen als deze verwijderd wordt. Vreemd genoeg wordt een corrupte fontcache echter niet automatisch gewist, wat over de jaren blijkbaar al meerdere keren problemen heeft veroorzaakt." http://www.windowsinfo.nl/nieuws/40970/recente-windows-updates-kunnen-bootproblemen-veroorzaken
SimonV
9 jaar geleden
Hier staat meer uitgelegd:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-windows_update/blue-screen-stop-0x50-after-applying-update/6da4d264-02d8-458e-89e2-a78fe68766fd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inmiddels loop ik tegen een BSOD aan en de HBCD loopt vast. Wat nu?
SimonV
9 jaar geleden
Kun je met een Windows CD opstarten en zo in de DOS-mode komen? (Zie ook uitleg in de linken).
SimonV
9 jaar geleden
Of eventueel: "Voor de mensen die Windows niet meer inkomen, druk tijdens het opstarten op F8 en kies vervolgens voor "Repair Your Computer". Hierna kies je uit het menu "Command Prompt" en voer je het volgende commando in en druk je op "Enter":
rename c:\Windows\system32\FNTCACHE.DAT FNTCACHE.old
Na een reboot zou Windows nu weer moeten starten."
SimonV
9 jaar geleden
Als je er niet uitkomt, kun je misschien beter een nieuwe vraag stellen: "Hoe los ik het probleem met update KB2982791 op?" Het antwoord op de vraag "Hoe kun je zien welke Windows update het laatst is geïnstalleerd?" is in feite gegeven.
Het is voor iemand die de vraag leest niet duidelijk dat je de update niet kunt verwijderen.