Van mijn laptop: HP Intel Pentium doet mijn geluid (IDT High Definition Audio CODEC) het niet. Hoe kan ik dit oplossen/maken?

Van mijn laptop: HP Intel Pentium doet mijn geluid (IDT High Definition Audio CODEC) het niet.

Als ik mijn laptop op start doet geen enkel geluid het, nadat ik IDT High Definition Audio CODEC uit en inschakel doen bepaalde geluiden (zoals youtube of windows media player) het weer (tijdelijk) maar filmpjes op facebook (bijvoorbeeld) doen het nog steeds niet met geluid.

Ik heb al van alles geprobeerd!

Als mijn laptop uit of op slaapstand is geweest dan doet weer geen enkel geluid het (en moet ik IDT High Definition Audio CODEC weer uit/aan zetten).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
1.9K

Het beste antwoord

Ik heb een paar dagen geleven al antwoord gegeven op een soortgelijke vraag die je hier kan vinden (http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/hardware/geluid-laptop.518267) maar ik zal het antwoord een beetje aanpassen op jou geval. In dit geval kan is er een kans dat het een hardware probleem is denk ik maar wie weet.

-- Find and Fix --
Probeer eerst te kijken of al je geluid instellingen goed staan, deze kun je rechtsonderin je balk vinden bij het luidspreker icoontje, mocht je hier voor ieder apparaat het geluid goed hebben staan kan je beginnen met een find and fix troubleshoot, dit is een soort standaard oplossing die heel vaak de meeste problemen al verhelpt. Een find and fix troubleshoot voer je uit door naar je configuratiescherm toe gaan bij windows 8 door met je muis naar de rechteronderhoek te gaan en dan omhoog te slepen, vervolgens klik je op het tandwieltje en configuratiescherm, bij windows 7 klik je op het start icoontje en vervolgens op configuratiescherm. Eenmaal bij het configuratiescherm heb je waarschijnlijk het scherm met allemaal categorieën en sub-categorieën onder systeem en beveiliging staat "Problemen detecteren en oplossen" als je hier op klikt krijg je nog een menu daarbij klik je op "Problemen met het afspelen van audio oplossen" het kan zijn dat je hierbij een UAC pop-up krijgt waar je moet inloggen als admin user (indien je dat niet bent) als je deze Troubleshoot draait kan het probleem al op worden gelost indien dat niet zo is moet je even je Driver up-date

-- Drivers up-date --
Ik weet het exacte typenummer van je laptop niet maar als je hier even je type laptop intypt dan komen de drivers automatisch te voorschijn (http://www8.hp.com/nl/nl/drivers.html). Kijk hier bij je audio Drivers en als je toch bezig bent kan je net zo goed de rest up-date ;) De drivers die wellicht van belang kunnen zijn bij dit probleem zijn:
-Audio drivers
-BIOS drivers
-Chipset drivers (kleine kans)

-- Windows herstellen --
Mochten deze oplossingen niet werken kan je het proberen om je windows terug te zetten naar een herstelpunt, deze worden automatisch gemaakt. Zet je pc terug naar een herstelpunt die gemaakt is VOOR het probleem optrede. Mocht dit het probleem niet oplossen is je laatste softwarematige oplossing het overnieuw installeren van windows. Mocht dit ook niet werken is je geluidskaart/chip of speaker waarschijnlijk kapot en moet je even contact opnemen met HP of indien je garantie afgelopen met een computer reparateur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Find en fix werkt niet (had ik al geprobeerd, nu nogmaals op jouw manier). Windows herstellen had ik ook al gedaan (was niet gelukt). Ik ga nu proberen om een drivers update te doen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je hulp! Volgens mij is het met de drivers update gelukt! Het geluid deed het in 1x nu na het opstarten (en ook op facebook lukte het om al mijn filmpjes met geluid af te spelen)! Ik hoop inderdaad dat dit de oplossing was en dat alles het morgen nog steeds doet... (Heb al eerder gehad dat ik dacht dat het was gelukt en dat de volgende dag het geluid het weer niet deed).

Andere antwoorden (2)

Heb je de drivers opnieuw geïnstalleerd? Zoniet zou het kunnen zijn dat er een fout met de drivers zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zou adobe flash eens opnieuw installeren of kijken of je de laatste versie hebt via
http://helpx.adobe.com/nl/flash-player/kb/flash-player-issues-windows-8.html

als dat niet helpt:

Kun je proberen om het stuurprogramma voor het afspelen van geluid opnieuw te installeren om te zien of dat helpt.
Je kunt deze vinden op de website van de fabrikant in jouw geval op de website van hp
http://www8.hp.com/nl/nl/support.html
Daar kun je klikken op drivers en downloads vervolgens zal je jouw type laptop moeten invoeren (staat vaak op een sticker onderop de laptop) vul het juiste besturingssysteem in en download de laatste drivers voor geluid en installeer deze.