Hoe kan ik MS Word mijn pagina laten onthouden als ik afsluit?

Ik ben een boek aan 't schrijven en zit inmiddels dik boven de 300 pagina's. Sla ik het document bijvoorbeeld op pagina 127 van 312 op en sluit ik Word dan onthoud Word niet mijn huidige paginapositie.

Nadat ik het document opnieuw open staat het weer op pagina 1 met het gevolg dat ik steeds op zoek moet gaan waar ik precies gebleven ben.

Hoe kan ik dit oplossen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb dat eens even opgezocht in de helpteksten van Word. In mijn versie (Word 2002) kan dat blijkbaar als volgt: “In Microsoft Word worden de laatste drie locaties bijgehouden waar u tekst hebt getypt of bewerkt. Als u wilt terugkeren naar de locatie van een vorige bewerking, drukt u op [Shift] + [F5] tot u de gewenste locatie hebt bereikt. Met behulp van deze functie kunt u ook naar een vorige locatie terugkeren nadat u het document hebt opgeslagen.” Ik heb het even geprobeerd, maar als je meer dan drie documenten open hebt, dan lijkt het niet helemaal te werken zoals ik zou verwachten, want hij kan ook tussen documenten overspringen. Toen ik alle documenten gesloten had, en er daarna weer ééntje opende, stond de cursor inderdaad eerst gewoon vooraan dat document, en toen ik [Shift] + [F5] drukte, sprong de cursor zoals beloofd netjes naar de positie in het document waar die voor het afsluiten stond. In een nieuwere versie van Word zal het ook wel op zo’n soort manier mogelijk zijn.

Bij mijn Word staat linksonder bijvoorbeeld Page 1 of 6. Als ik op die regel klik kan ik daar een paginanummer invoeren en springt hij daar automatisch naar toe.

Het is bij Word helaas niet mogelijk om op te slaan op welke plek je het laatst gebleven was in een document wel vind je onderin het scherm de mogelijkheid om een pagina nummer in te typen van waar je voor het laatst gebleven is, het is ook mogelijk om bijvoorbeeld een opmerking toe te voegen bij de plek waar je de vorige keer gestopt was. Ik werk zelf met word 2013 maar dit is dacht ik hetzelfde bij word 2010, door met je muis bij het laatst geschreven of bekeken gedeelte te gaan staan en bij "controleren" op opmerking toevoegen te klikken kun je een notitie aanmaken door als je dit document overnieuw opent op volgende of vorige te klikken kan je door je notitief bladeren. Je kan een notitie ook verwijderen mocht je deze niet meer gebruiken, hieronder vind je een plaatje met een voorbeeld van opmerkingen.

Maak een index. Bv elk hoofdstuk de titel in koptekst 1. Die index of inhoudsopgave plaats je dan op de eerste pagina. Daar kun je door klikken gelijk naar jouw hoofdstuk of als je de laatst getypte tekst in koptekst 1 typt, naar die plek. Wel even de index bijwerken voor dat je het document opslaat. Succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100