Hoe kan ik MS Word mijn pagina laten onthouden als ik afsluit?

Ik ben een boek aan 't schrijven en zit inmiddels dik boven de 300 pagina's. Sla ik het document bijvoorbeeld op pagina 127 van 312 op en sluit ik Word dan onthoud Word niet mijn huidige paginapositie.

Nadat ik het document opnieuw open staat het weer op pagina 1 met het gevolg dat ik steeds op zoek moet gaan waar ik precies gebleven ben.

Hoe kan ik dit oplossen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb dat eens even opgezocht in de helpteksten van Word.
In mijn versie (Word 2002) kan dat blijkbaar als volgt:

“In Microsoft Word worden de laatste drie locaties bijgehouden waar u tekst hebt getypt of bewerkt.

Als u wilt terugkeren naar de locatie van een vorige bewerking, drukt u op [Shift] + [F5] tot u de gewenste locatie hebt bereikt.

Met behulp van deze functie kunt u ook naar een vorige locatie terugkeren nadat u het document hebt opgeslagen.”

Ik heb het even geprobeerd, maar als je meer dan drie documenten open hebt, dan lijkt het niet helemaal te werken zoals ik zou verwachten, want hij kan ook tussen documenten overspringen.
Toen ik alle documenten gesloten had, en er daarna weer ééntje opende, stond de cursor inderdaad eerst gewoon vooraan dat document, en toen ik [Shift] + [F5] drukte, sprong de cursor zoals beloofd netjes naar de positie in het document waar die voor het afsluiten stond.

In een nieuwere versie van Word zal het ook wel op zo’n soort manier mogelijk zijn.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je MS-Word afsluit is hij deze posities weer vergeten.

Andere antwoorden (3)

Bij mijn Word staat linksonder bijvoorbeeld Page 1 of 6. Als ik op die regel klik kan ik daar een paginanummer invoeren en springt hij daar automatisch naar toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is bij Word helaas niet mogelijk om op te slaan op welke plek je het laatst gebleven was in een document wel vind je onderin het scherm de mogelijkheid om een pagina nummer in te typen van waar je voor het laatst gebleven is, het is ook mogelijk om bijvoorbeeld een opmerking toe te voegen bij de plek waar je de vorige keer gestopt was. Ik werk zelf met word 2013 maar dit is dacht ik hetzelfde bij word 2010, door met je muis bij het laatst geschreven of bekeken gedeelte te gaan staan en bij "controleren" op opmerking toevoegen te klikken kun je een notitie aanmaken door als je dit document overnieuw opent op volgende of vorige te klikken kan je door je notitief bladeren. Je kan een notitie ook verwijderen mocht je deze niet meer gebruiken, hieronder vind je een plaatje met een voorbeeld van opmerkingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zet gewoon XXXX op de plek waar ik gebleven was.
Trouwens, Word-2013 onthoudt het wel zelf. Die geeft bij openen een popup: "continue where you left off?"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas heb ik nog MS Word 7. Uiteindelijk vind ik de plaats ook wel maar was in de veronderstelling dat het eerder wel het geval was dat het document werd geopend waar het gebleven was. Iets met de instellingen of zo. Maar naar 't schijnt blijkt dit helaas niet het geval te zijn. Misschien toch tijd om te upgraden naar 2013?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou binnenkort sowieso upgrade naar 2013 als ik jou was, zo blijf je een beetje bij met nieuwe mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Word 2013 heeft deze functie wel ingebouwd zitten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aaabc123 leg het dan even uit, wil je
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet de instelling niet exact uit mijn hoofd te vinden. Maar als je het document opslaat, word afsluit en paar dagen later opent, zie je aan de rechterkant (bij de vervagende scrollbar) een sterretje (vierkant met een grote ster daarin). Als je daarop klikt brengt word je naar de pagina waar je het laatst iets hebt geschreven(dus niet onderaan, maar ook binnen in het verhaal). Werkt vrij goed.
Maak een index. Bv elk hoofdstuk de titel in koptekst 1. Die index of inhoudsopgave plaats je dan op de eerste pagina. Daar kun je door klikken gelijk naar jouw hoofdstuk of als je de laatst getypte tekst in koptekst 1 typt, naar die plek. Wel even de index bijwerken voor dat je het document opslaat. Succes