Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een geluidsfilter programma voor mijn speakers?

Bij sommige filmpjes op Youtube, heb je soms filmpjes waarin de spraak gewoon erg slecht is.
Je hoort het smakken, slikken en de letters S en F worden keihard door de microfoon heengesproken.
(Er word veel lucht verplaats bij het uitspreken van de S en F waardoor het geluid ''snijd''.)

Bestaat er een geluidsfilter/programma die dit soort geluiden kan afzwakken of wegfilteren zodat je alleen de natuurlijke spraak hoort.

Natuurlijke spraak (gewoon met iemand kletsen) is toch anders dan geluid/spraak via het internet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
786

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Wat jij zoekt is een "de-esser". Dit is een plugin die comprimeert in een specifiek frequentiegebied (zoals rond de 6kHz).
Dat zorgt ervoor dat de s klanken (en meerdere "wind" klanken) gereduceerd worden.
Helaas heb ik gezocht wat ik kon, maar nergens iets gevonden wat "standalone" draait in Windows. Ze hebben allen een audio programma nodig, en kunnen dus niet simpel op de audio output worden gebruikt.
Wat denk ik een goede oplossing zou zijn, is een fysieke de-esser kopen, die je tussen de computer en versterker/speakers hangt.
Wat je daarnaast ook kan doen is een EQ instellen in Windows geluidsinstellingen. Als je daar vanaf 5kHz tot 7 of 8 kHz zachter zet, dan zou je het probleem redelijk kunnen ondervangen. Bijkomend nadeel is dat het overige geluid dan ook beïnvloed wordt.
Een fysieke de-esser kan je uitzetten wanneer je bijvoorbeeld muziek luistert, zodat je daar geen rare vervormingen in krijgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding