komma's in excel veranderen door naar nieuwe cel te gaan, is dat mogelijk?

Beste mensen,

Ik moet voor werk data omzetten alleen als ik de txt bestand upload krijg ik een CSV.GZ document terug. Deze kan ik met excel openen alleen ipv dat hij verschillende kolommen geburikt, gebruikt hij 1 kolom en gebruikt hij de komma om een scheiding weer te geven. Dit moet dus omgezet worden naar dat hij de komma's weghaalt en deze vervangt door een andere kolom te gebruiken.

Als illustratie ziet het er nu als volgende uit : blalblabla,"Found",37,0,0,18,0,0,18,14,6,2

Als iemand het weet hoor ik het graag!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
7.3K

Het beste antwoord

Je kopieert de kolom naar Word. Je selecteert alle tekst. Onder [Tabel] kies je voor 'Converteren - > Tekst naar tabel concerteren' (zie afbeelding 1). Je kiest dan (voor jouw voorbeeld) voor 12 kolommen en bij 'Lijstscheidingsteken' kies je voor 'Overig' en je vult daar een komma in (zie afbeelding 2).
Als resultaat krijg je een tabel met 12 kolommen.
Als de tabel in Excel moet komen te staan, kopieer je ze uit Word en plakt ze weer in Excel.

Toegevoegd na 9 uur:
Nu ik de oplossingen van Bamibal en van Cryofiel gelezen heb, moet ik toegeven dat die beter zijn omdat ze in Excel zelf kunnen. Heb dus vandaag ook weer iets bijgeleerd. Beiden krijgen een +-je van mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
plusje terug!

Andere antwoorden (2)

In Excel heb je de functie Tekst naar kolommen, op het lint Gegevens. Select de eerste kolom, waar je gegevens in staan, en klik op de knop. De gegevens worden dan gesplitst naar verschillende kolommen.
Plaatje bij antwoord
bamibal
9 jaar geleden
Dit kan direct in Excel - maar dat gaat het eenvoudigst wanneer je je bestand hernoemt. Noem het niet bestand.csv maar bestand.txt .

In Excel klik je in het Lint op Bestand en dan op Openen. Kies nu rechts onderaan voor "Alle bestanden" en open je .txt-bestand.

Excel zal nu de Wizard Tekst importeren starten.

In stap 1 van die Wizard kies je voor Gescheiden (omdat je velden door komma's worden gescheiden).

In stap 2 van de Wizard kies je vervolgens voor de komma als scheidingsteken. Vink alle andere scheidingstekens uit, om te voorkomen dat Excel meerdere tekens als scheidingsteken zal zien.

In stap 3 van de Wizard kun je eventueel nog aangeven welk gegevenstype elke kolom heeft, maar dat is niet nodig want meestal gaat dat vanzelf goed. Voor zover het niet vanzelf goed gaat kun je dit later altijd nog aanpassen.

Voltooi nu de Wizard en je hebt je gegevens in één keer in Excel zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:

Denk eraan je bestand op te slaan via Bestand --> Opslaan als, en om dan een Excel-bestandstype te kiezen.

Dit om te voorkomen dat je je tekstbestand gaat overschrijven en dat je alles opnieuw zult moeten doen als je het bestand nogmaals met Excel wilt bewerken.

Cryofiel