Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe maak je sony vegas pro 12 sneller?

Ik edit in vegas pro 12 maar het renderen gaat super sloom!
Weet iemand hoe het sneller kan?
PC Specs:

GPU: Nvidia GeForce GTX650 TI
CPU: AMD Anthelon 4x 760K Quad Core Processor
RAM: 8GB
Operation System: Windows 7 Home Premium Home Edition
HDD: Hitachi HDS721010CLA330 SATA Disk Device

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
604

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het interessantste is natuurlijk om je op de 'echte' bottleneck te concentreren: de harddisk.

Het probleem is dat op die harddisk het besturingssysteem draait, ook nog eens alle bronbestanden en tijdelijke bestanden staan en ook de doelbestanden.

Een ssd is natuurlijk sneller maar vooral interessant voor het besturingssysteem wegens zijn korte toegangstijd.

En de harddisk op zich moet zelfs niet heel snel te zijn, want ook dat is het probleem niet. De harddisk heeft het namelijk gewoon 'te druk'.

Als ik aan de slag ga met videobewerking op m'n pc probeer ik de data op zulke manier te verdelen dat ze optimaal kan gelezen en weggeschreven worden.

Dwz: besturingssysteem staat op 1 schijf (een ssd).
Bronbestanden en doelbestanden staan op 2de schijf.
Tijdelijke bestanden staan op 3de schijf.

Zo kan het besturingssysteem alle bestanden netjes uitlezen van de eerste schijf en zit het het verkeer op de andere schijven niet in de weg.

De software leest alle bronbestanden van de 2de schijf en zet de tijdelijke data op de 3de schijf.

Als alles klaar is en de doelbestanden kunnen worden weggeschreven a.d.h.v. deze tijdelijke bestanden gaat dit allemaal weer van schijf 3 naar schijf 2.

Beide schijven kunnen dus aan 1 stuk door lezen en schrijven en moeten niet continu hun koppen zitten verplaatsen van lees- naar schrijflocaties en wachten tot deze weer onder de kop voorbij komen.

Resultaat: het gaat allemaal veel sneller.

Kan het nog sneller? Ja, want de software heeft veel aan de tijdelijke bestanden en die staan nog altijd op een trage harddisk. De tijdelijke bestanden op een RAM-disk zetten is daarom ook het overwegen waard. Maar dan moet je wel ook aan een forse RAM-uitbreiding denken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt een CPU die opzich wel prima is, maar het renderen en verwerken vraagt vooral veel van je CPU en RAM. Daarom is het misschien slim om hierin up te graden, mocht je het sneller laten verlopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In welke van de 2? Hoeveel RAM upgrade en welke CPU?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MMasen, je bedoelt denk ik GPU ?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding