Je kunt in linux verschillende dingen installeren op verschillende manieren.
Vanuit de software-management tool = het makkelijkst.
Een deb-file is ook makkelijk: Downloaden en openen via de filemanager.
Deze twee hebben de voorkeur omdat ze ook alle afhankelijkheden automatisch regelen.

Een zipfile kun je uitpakken met de filemanager (rechtsklik - uitpakken) maar die is daarmee nog niet geinstalleerd.
Vaak staan er instructies op de site waar je hem downloadt.

Het helpt als je vertelt waar het om gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als ik het goed heb moet je er op klikken met rechtermuisknop en dan een hokje aanvinken waarbij iets als "make jarfile executable" directe nederlands vertaling weet ik niet uit mijn hoofd. maar dan kun je hem gwn aanklikken en doet ie t.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien je niet verteld wat voor bestanden er 'gezipt' zijn stel je een moeilijke vraag. Daarom een eenvoudig antwoord:

Als je als leek in linux (mint) software wilt installeren heb je 3 opties:

1. Zoek altijd eerst in het software center, je zal jezelf anders nog vaak betrappen op het moosen met 'installatiebestanden' terwijl de software via het software center is terug te vinden en met 1 muisklik te installeren is.
2. Niet terug te vinden in het softwarecenter? Bestanden downloaden, eventueel uitpakken en hopen dat het een kwestie van een dubbelklik is (op bijvoorbeeld een .deb bestand).
3. Zoek naar de uitleg op de site van de maker. De meesten plaatsen wel een deftige uitleg over hoe je software moet installeren. Vaak is het dan een kwestie van de juiste 'tovercodes' te kopiëren van de juiste website naar de cli van je linux-installatie.