Hoe kan je van een abonnement voor software voorkomen dat deze stilzwijgend wordt verlengd?

Op een site zag ik dit staan bij een jaarabonnement voor een toepassing van software. Bij een winkel stond dit bij hetzelfde pakket er niet bij.
Vandaar deze vraag. (Is bijvoorbeeld gezien bij Windows 365 bij Microsoft.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Door het tijdig op te zeggen.

Vaak is de eerste termijn een jaar en wordt het abonnement daarna stilzwijgend verlengd. In dat eerste jaar kun je niet kosteloos van het abonnement afkomen (tenzij met goedkeuring van de leverancier).

De opzegtermijn daarna is maximaal een maand. Dus als je op 01-01-2014 een abonnement bent aangegaan zit je er tot 01-01-2015 aan vast. Wil je ervanaf, dan moet je het uiterlijk 01-12-2014 opzeggen m.i.v. 01-01-2015. Dat opzeggen moet op dezelfde manier kunnen als je het abonnement bent aangegaan. Dus als je het abonnement 'online' bent aangegaan, moet je het ook online kunnen opzeggen.