Wat is Acces en is dat moeilijk om te leren?

Ik ben enorm handig met Word, Excel, PowerPoint, maar heb nog nooit met Acces gewerkt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
13.1K

Het beste antwoord

Access is een databaseprogramma, ideaal voor het bijhouden van gegevens.
Het is niet heel moeilijk te leren.
Er zijn online best veel goede cursussen te vinden.

Kijk hier bijvoorbeeld eens:
http://www.gratiscursus.be/access_2003/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier heb ik wat aan. Dank je wel C4th! +1

Andere antwoorden (6)

Acces is een database programma en is zeker met oudere databaseprogramma's niet echt moeilijk te noemen. Je moet er natuurlijk wel enige aanleg voor hebben. Geloof dat een MS curcus ergens tussen de 750 en 1000 euro kost om je MS acces cerificaat te halen

Toegevoegd na 1 minuut:
Ga wel voor de 2010 opleiding en niet voor de 2007 daar een certificaat maar een paar jaar geldig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij werkten op kantoor eerst met Filemaker, en dat vond ik een fijn programma (database, etiketten, enz.).
Later moesten we alles met acces doen, en dat heb ik nooit zo'n lekker programma gevonden. Maar ja, het moest wel.
echt moeilijk is het niet (we kregen er wel een cursusje voor). Maar ik heb het idee dat ik nooit alle mogelijkheden heb weten uit te buiten en heb alleen de basis dingen gebruikt. En dat gaat prima en is niet overdreven ingewikkeld. Het gaat je vast lukken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een soort digitale kaartenbak.
Zoals vroeger op veel bureau`s een kaartenbak stond.
Alleen veel en veel uitgebreider.
Geen idee of het moeilijk is om te leren, maar als je zo enorm handig bent met die andere programma`s welke je noemde, zal het je vast geen grote problemen opleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met Access kom je echt op programmeren uit. Het is een database platform, met daar bovenop een gebruikersschil. De onderlinge connectie kan je programmeren in een programmeertaal van Microsoft: C++.

Ook ik ken word, excel, powerpoint redelijk goed. Daarnaast heb ik een historie met programmeren in diversen programmeertalen. Maar Access is zodanig verrot opgebouwd dat ik me daar geen wegwijs in kan maken. Heb het diversen malen geprobeerd, maar telkens haak ik af. Nu ben ik toch redelijk autodidact geweest vroeger. Nu hou ik me daar helemaal niet meer mee bezig. Maar gebruik mijn kennis voor Word nog steeds.

Access is echt een andere tak van sport. Je zult hiervoor aanleg moeten hebben in het ontwerpen van database structuren. Van ontwerp tot bouw, tot GUI, tot testen. Naar mijn idee verre van simpel en ook vergeleken met andere ontwikkelplatformen.
Absoluut niet te vergelijken met Word, Excell of PowerPoint. Misschien 1 functie daaruit: Macro's, op programmeer niveau dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Access is t.o.v. de overige Office tools lastiger om onder de knie te krijgen. In Excel, Word en PP kun je blanco beginnen en stukje bij beetje de applicatie leren. Heb je Word nog nooit gebruikt, dan kun je toch binnen een paar minuten een tekstje invoeren. In Excel voer je zonder problemen een rijtje getallen in en kun je ze nog optellen ook.

Van Access moet je eigenlijk alle onderdelen kennen wil je er iets mee kunnen. Je moet een tabel kunnen aanleggen (een platte tabel is niet zo moeilijk, maar diverse tabellen met onderlinge relaties wordt al lastiger). Je moet weten hoe een query werkt, om je tabel(len) te kunnen filteren en je moet een rapportje kunnen maken om de gegevens presentabel te maken. Beheers je een van die onderdelen niet, dan kun je Access eigenlijk niet goed toepassen en in die zin vind ik het lastiger om te leren.

Maar als je handig bent met de overige office applicaties, dan leer je Access uiteindelijk ook wel.

Doe eens een (online) cursus en ga vervolgens zelf aan de slag. Succes!
paulus811
14 jaar geleden
ik heb een directiesecretaresse opleiding gedaan en daar dus alle ins en outs van het gehele office pakket geleerd en ik vind het dan veel zeggen dat ik alle programma's volledig uit mijn hoofd ken en van access werkelijk geen idee meer heb wat ik daar nou mee aan moet. Ik zou echt geen idee meer hebben.

Het is niet zo zeer moeilijk om te leren, maar het programma is nou niet bepaald makkelijk in de omgang. Vind ik dan.