hoe kan ik een foto eenzijdig comprimeren?

daarmee bedoel ik, dat ik een foto heb die niet past in een 40*60 plaatje, maar bv 40*80.
de informatie van die 80 breed wil ik dus comprimeren naar 60 breed.
Vraag is nu, met welk programma dat zou kunnen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Formaat wijzigen dat kan je zelfs in de standaard Paint programma doen die in Windows zit. Daarnaast heb je diverse gratis en betaalde oplossingen. Zbs paint.net gratis en vele leuke opties. Maar dan zit je nog wel met het beeldformaat. De verhouding waarin jij hem wilt hebben klopt niet je krijgt een hele lelijke vervorming, beter ( of mooier ) is om er een afbeelding uit te snijden die qua verhouding beter is om te bewerken. Of je zou er voor moeten kiezen om zwarte randen aan de zijkant te plakken ( of een andere kleur, dat kan natuurlijk ook ). In Paint.net kan je niet alleen het afbeeldingsformaat wijzigen, maar ook het formaat van "het doek" zelf. Persoonlijk zou ik voor paint.net aan Gratis, goed voorzien van verschillende mogelijkheden. Daarnaast zijn er ook nog in ruimere mate leuke en handige tutorials over het gebruik van dit programma te vinden. http://www.getpaint.net/index.html

Kopiëren naar word, en dan kun je hem links en rechts in elkaar drukken.

Bijvoorbeeld met Irfanview. Maar de afbeelding wordt er volgens mij niet mooier op

Daar gebruik ik zelf de Picture Manager, die in het Microsoft Officepakket zit, voor. Daar kan je percentages instellen, bijsnijden, bijkleuren, en een ander formaat instellen.

Je wilt wel de juiste verhoudingen behouden, dus dat wordt dan een plaatje van 30*60 Die bewerking kan denk ik wel met elk fatsoenlijk beeldbewerkingsprogramma, want het is nogal basic. Ik zou het zelf met (gratis) IRFANVIEW doen of met (betaald) SNAGIT Editor. Waar je in een programma naar moet zoeken is - aanpassen afmetingen (of resize, of edit, iets dergelijks) - met behoud van proportie (of: aspect ratio)(of: behoud van lengte x breedte verhouding)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100