hoe kan ik een foto eenzijdig comprimeren?

daarmee bedoel ik, dat ik een foto heb die niet past in een 40*60 plaatje, maar bv 40*80.
de informatie van die 80 breed wil ik dus comprimeren naar 60 breed.
Vraag is nu, met welk programma dat zou kunnen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan vervormt je plaatje wel.
De brug wordt korter en de de wolkenkrabbers smaller, weet je zeker dat je dat bedoelt? Vaak kan je beter het plaatje bijsnijden of een andere afbeelding zoeken.

Het beste antwoord

Formaat wijzigen dat kan je zelfs in de standaard Paint programma doen die in Windows zit.
Daarnaast heb je diverse gratis en betaalde oplossingen.
Zbs paint.net gratis en vele leuke opties.
Maar dan zit je nog wel met het beeldformaat.
De verhouding waarin jij hem wilt hebben klopt niet
je krijgt een hele lelijke vervorming, beter ( of mooier ) is om er een afbeelding uit te snijden die qua verhouding beter is om te bewerken.
Of je zou er voor moeten kiezen om zwarte randen aan de zijkant te plakken ( of een andere kleur, dat kan natuurlijk ook ).

In Paint.net kan je niet alleen het afbeeldingsformaat wijzigen, maar ook het formaat van "het doek" zelf.

Persoonlijk zou ik voor paint.net aan
Gratis, goed voorzien van verschillende mogelijkheden.
Daarnaast zijn er ook nog in ruimere mate leuke en handige tutorials over het gebruik van dit programma te vinden.

http://www.getpaint.net/index.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kopiëren naar word, en dan kun je hem links en rechts in elkaar drukken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
-
Wat een slecht antwoord. Word is een duur tekstprogramma, dat niet iedereen heeft. Daarnaast is de vraag zodanig dat je er wel op moet reageren (wellicht na het geven van een gratis FOTObewerkingsprogramma) de vrager begrijpt blijkbaar niet dat ze een ongewenst effect krijgt.
jc54
10 jaar geleden
@MrTomaat; Er wordt gevraagd met welk programma het kán.
Ik heb het op mijn P.C. geprobeerd, en het lukt.
Er wordt niet over gratis of duur gesproken, en Word zit standaard op mijn P.C.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nergens gezegd dat het onjuist of fout is, maar slecht. Als je van Amsterdam naar Alkmaar wil kan je ook het vliegtuig pakken naar Berlijn en dan met de taxi naar Utrecht laten rijden en dan met de trein naar Alkmaar gaan. Dat is ook een juist maar slecht antwoord. Niet iedereen heeft een KLM-vliegpas en NS-jaarkaart.
Bijvoorbeeld met Irfanview.

Maar de afbeelding wordt er volgens mij niet mooier op
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraagsteller heeft het over "eenzijdig" comprimeren.
Maar bij gewoon comprimeren of een andere uitsnede maken zal het resultaat er inderdaad een stuk beter uitzien.
Daar gebruik ik zelf de Picture Manager, die in het Microsoft Officepakket zit, voor. Daar kan je percentages instellen, bijsnijden, bijkleuren, en een ander formaat instellen.
Plaatje bij antwoord
Amadea
10 jaar geleden
Je wilt wel de juiste verhoudingen behouden,
dus dat wordt dan een plaatje van 30*60

Die bewerking kan denk ik wel met elk fatsoenlijk beeldbewerkingsprogramma,
want het is nogal basic.

Ik zou het zelf met (gratis) IRFANVIEW doen of met (betaald) SNAGIT Editor.

Waar je in een programma naar moet zoeken is
- aanpassen afmetingen (of resize, of edit, iets dergelijks)
- met behoud van proportie (of: aspect ratio)(of: behoud van lengte x breedte verhouding)