Wat levert een betere kwaliteit op: inscannen van een 10 x 15 cm foto of inscannen van het negatief van dezelfde foto?

Ik gebruik voor het scannen een flatbed scanner (Epson Perfection V330 Photo). Deze ingescande foto's wil ik gebruiken voor het maken van een (digitaal) fotoboek op papier.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Voor het scannen van negatieven moet je met een veel hogere resolutie scannen als dat je een normale foto zou gaan scannen.
Een negatief is veel kleiner maar je wilt wel op normale formaat gaan afdrukken.

Een foto scan je normaal op een resolutie tussen de 300 en 600 dpi.
Een negatief scan je al gauw met 9600 dpi.

Daarvoor heb je een veel betere scanner nodig dan een normale foto scanner.

Op zich heeft een negatief nog veel meer informatie dan een afdruk/foto zelf heeft.
Maar goede negatief scanners zijn veel duurder dan goede foto scanners.