Hoe voorkom ik dat excel direct een berekening maakt ?

Ikzelf heb deze formule:

=ALS(E13=E$3;2;0)

Het vreemde is dat als beide vlakjes niet ingevuld zijn, hij in het vakje waar deze formule staat, reeds 2 punten invult.
Ik vermoed doordat Excel het ziet dat beide vakjes blank zijn, dus gelijk is aan.
De bedoeling is dus dat hij pas 2 punten invult, nadat er pas een getal is ingevoerd geworden.
Kan iemand mij hiermee helpen om dit kleine doch irritante euvel te verhelpen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Je zou de formule als volgt kunnen aanpassen:

=ALS(EN(NIET(ISLEEG(E13)); NIET(ISLEEG(E$3)); E13=E$3); 2; 0)

Nu moet E13 niet leeg zijn, moet ook E$3 niet leeg zijn, en moeten E13 en E$3 gelijk zijn alvorens twee punten toe te kennen. Als één van beide cellen leeg is (of als ze allebei leeg zijn) wordt het resultaat sowieso 0.

Cryofiel
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Jij ook een + dan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb beide formules uitgeprobeerd, en deaze doet het wel correct..
in elk geval bedankt voor de moeite allebei.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze formule was de formule die ik inderdaad nodig had.

Andere antwoorden (1)

Dan zul je moeten controleren of de cellen al dan niet leeg zijn. Je formule wordt dan:
=ALS(EN(ISLEEG(E13);ISLEEG(E$3));0;ALS(E13=E$3;2;0))

Toegevoegd na 40 seconden:
Als beide cellen leeg zijn, geeft hij 0. Anders voert hij je originele formule uit.
bamibal
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Zelfde idee als ik, en 16 seconden eerder...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga hem direct uitproberen, zal laten weten of het is opgelost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vreemde is als ik nu bijvoorbeeld op E13 1 invul, E 3 blank is, toch 2 punten in het vakje waar de fromule staat invult...in dit geval is dat vakje k13.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps...heb de formule van cryofiel toegepast..
Die doet het wel correct...hahahaha
bamibal
10 jaar geleden
Dat gebeurt bij mij niet. Misschien kijk je ergens naar de verkeerde cel?
bamibal
10 jaar geleden
Hier doen beide formules exact hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zal hem er nog eens op loslaten, moment.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik nul invul, dan geeft hij 2 punten aan k13, vul ik 1 in of hoger dan blijft hij op nul staan.
Bij die van cryofiel blijft vakje ook op nul staan als ik nul invoer..
bamibal
10 jaar geleden
Ah, ik zie wat je bedoelt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In elk geval heel hartelijk bedankt voor deze formule, heb hier heel weekend mee zitten te stoeien, hahahaha, helaas moet ik deze keer de eer gunnen aan cryofiel dan, maar heb een zelfde probleem met deze formule dan, mag jij die op lossen dan. =ALS(EN(E13>G13;E$3>G$3);5;0)+ALS(EN(E13
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag hoor, hoeft niet, hahahaha, heb nu richtlijn namelijk, maaar is natuurlijk makkelijk met copy/paste..hahahaha