Hoe te weinig RAM geheugen melding in PhotoShop CS6 te voorkomen?

Steeds geeft Photoshop CS6 aan dat ik niet kan croppen en andere bewerkingen kan doen omdat me "sratch disk" vol is (RAM geheugen). Op de D en C schijf is voldoende ruimte. Ik heb Photoshop meer ruimte gegeven en daardoor is het bestand werkgeheugen ook veel kleiner dan dat er vrij is. Maar steeds komt de melding.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
13.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer genoeg snapt geen van de antwoorders wat een scratch disk is. En dat het een RAM vervanger is welke wel degelijk op de/een HDD afgevangen wordt. Hier de mogelijke oplossingen: http://graphicssoft.about.com/od/photoshop/f/scratchdisk.htm Je zegt ik heb genoeg ruimte op d en c, heb je weleens het path veranderd naar de D schijf? Moet een optie zijn in PS6.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Photoshop gaat niet automatisch een andere schijf zoeken met lekker veel ruimte. Voor het zelfde geldt is die voor iets anders bedoelt, of ga jij die er morgen uit halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke reactie, maar hoe kan ik mijn path in cs6 veranderen ? (Google kwam ik niet veel verder mee)

Het beste antwoord

RAM geheugen is niet de harde schijf waar je dingen in opslaat, het is het geheugen waarmee gewerkt wordt. In jou computer is het RAM geheugen waarschijnlijk te laag, waardoor het programma niet werkt. Je kunt dit upgraden bij een computerspeciaalzaak.
Mijn computer heeft bijvoorbeeld 4GB RAM geheugen, dit is genoeg om basis dingen te doen, maar zeker niet genoeg om bijvoorbeeld op te gamen. Hiervoor heb je meestal 8 GB nodig.
Als je wilt weten hoeveel RAM geheugen je hebt, ga je naar start (als je windows hebt, mac weet ik niet) dan naar configuratiescherm, en dan naar 'aan de slag met windows', hier staat ook de snelheid van je processor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Photoshop verbruikt veel geheugen. Als je pc zegt dat er te weinig geheugen is dan is dat ook zo. Dan moet je proberen om geheugen vrij te maken door andere programmas uit te schakelen.
Als dit niet helpt dan vrees ik dat je zult moeten upgraden wat het geheugen betreft, of een zwaardere pc kopen.
Je kunt ook overwegen om kleinere programmas te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat hier boven al verteld is klopt inderdaad. RAM geheugen is niet hetzelfde als het opslag geheugen op een harde schijf of SSD. Het RAM geheugen is waarschijnlijk te klein om Adobe Photoshop CS6 te kunnen draaien. Je zou dus kunnen overwegen om dit te upgraden. Een andere mogelijkheid die je nog kan proberen is het virtueel geheugen te vergroten. Dit is geheugen dat wordt vrijgemaakt op de harde schijf op het moment dat het RAM geheugen niet toereikend is. Via de bron staat een uitleg hoe je dit zou kunnen doen. Deze oplossing heeft niet de voorkeur, maar zou wel eventueel kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Scratch disk probleem is niet gerelateerd aan RAM. Dat dacht ik in het begin ook ;-). Standaard is de schijf waar je cs6 op hebt draaien ook meteen je scratch disk. Als deze te weinig ruimte vrij heeft krijg je deze klacht. Bij voorkeuren kun je een andere schijf markeren als scratch disk. Ik heb een snelle 64GB USB 3.0 stick die ik hiervoor gebruik.

Photoshop gebruikt de scratch disk voor allerlei tijdelijke bestanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
eldeejee heeft het volgens mij helemaal goed, bovenop je reeds aanwezige hoeveelheid RAM, evt nog in windows uitgebreid met virtueel geheugen (gaat ook via diskspace) kan je Photoshop ook in de voorkeuren instellen op een specifieke scratchdisk die daarmee speciaal voor deze applicatie als extra virtueel geheugen gebruikt gaat worden. Zo'n SSD of snelle USB disk is dus idd een mogelijke oplossing, die moet dan wel lekker leeg genoeg zijn en van de totale omvang word voor ongeveer de helft als RAM toegevoegd. Succes.