Hoe kan ik in Excel (2010) de standaard celeigenschappen veranderen?

Het lukt me wel om de celeigenschappen aan te passen, maar hoe kan ik dit doen voor alle cellen en niet alleen voor die ene cel.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het gaat niet echt zozeer om alles selecteren en dan veranderen, maar om het als standaard optie aan te passen, zodat het elke keer dat ik excel start, is aangepast!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
4.4K

Het beste antwoord

Als ik je goed begrijp, wil je dat Excel ELKE KEER dat je een nieuw werkboek maakt, AUTOMATISCH jouw voorkeurs-eigenschappen gebruikt.

Dat kan als volgt. Let erop dat je dan altijd start met een werkboek dat de door jou ingestelde eigenschappen heeft, ook wanneer je al in Excel zit en met Control-N een nieuw werkboek aanmaakt - maar waarschijnlijk is dat juist precies wat je wilt.

Wat je doet: maak eenmalig een leeg werkboek aan dat er precies zo uitziet als jij wilt. Alle eigenschappen stel je dus naar wens in, inclusief kleuren, lettertypes, celopmaak - kort gezegd: alles.

Vervolgens sla je jouw creatie op als Template. Kies dus Opslaan Als... en kies dan voor Template. Sla jouw creatie op in de volgende map:

    C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14\XLSTART

Noem de template Book.xltx als je een template voor een werkboek wilt hebben, of Sheet.xltx als je een template voor een werkblad wilt hebben (dit laatste template wordt gebruikt als je binnen een bestand werkboek een nieuw werkblad toevoegt).

Zelf heb ik in die map zowel een Book.xltx als een Sheet.xltx staan.

Mogelijk moet je nu Excel stoppen en opnieuw starten, dat weet ik niet zeker. Hoe dan ook, vanaf nu hebben al jouw werkboeken en werkbladen automatisch de gewenste eigenschappen.

Toegevoegd na 1 minuut:

Het kan zijn dat de naam van de map op jouw systeem net wat anders is dan op mijn systeem; ik denk dat je daar wel uitkomt.

Ook is het mogelijk dat je vanuit Excel geen rechten hebt om direct in die map te schrijven. Als dat zo is, kun je Book.xltx en/of Sheet.xltx eerst op een willekeurige andere plek opslaan. Daarna zorg je zonodig dat je Administrator-rechten hebt, en verplaats je ze naar de genoemde map.

Cryofiel
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Een werkboek is zo'n ding dat opent wanneer je Excel start. Of wanneer je in Excel zit en je Control-N intypt. Een werkboek bestaat uit een aantal tabbladen, standaard zijn dat er drie, die Blad1, Blad2 en Blad3 heten. Zo'n tabblad heet officieel een werkblad. Via Book.xltx kun je dus instellen hoe dat ding er uitziet dat verschijnt wanneer je Excel opstart. Je kunt ook instellen uit hoeveel werkbladen ("tabs") het werkboek bestaat. Rechts van het rechter werkblad (onderaan dus) staat een "tab" met een sterretje. Als je daarop klikt, wordt er een nieuw, leeg werkblad toegevoegd aan je bestaande werkboek. Als je drie werkbladen ("tabs") had, krijg je er dus een vierde bij. Hoe dat vierde werkblad er uitziet, wordt bepaald door Sheet.xltx .

Andere antwoorden (3)

Je selecteert de cellen die je wilt aanpassen in zijn geheel of per rij of per kolom en verandert dan de cel eigenschap.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Het gaat in mijn antwoord ook niet over een cel lees even goed voor je snel een rare reactie geeft. en bedankt voor de mijn die on te recht is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie mijn oplossing!
ronron1212
10 jaar geleden
Waar slivvenier?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
(Nog eens:) Open een werkblad van EXCEL. Klik dan Helemaal links bovenaan op de OFFICE-knop. Er open zich dan een menuutje. Rechts onderin zie je staan "Opties voor Excel".
Klik daar op en je kunt de STANDAARD-INSTELLINGEN van Excel wijzigen.
Als je ermee klaar bent: klik op oké.
(Het kan zijn dat het niet direct werkt, maar start dan de computer even opnieuw op).
ronron1212
10 jaar geleden
Slivvenier ik vraag niet om nogmaals ik vroeg waar het dan stond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de vraagstelling van "Nats" bij REACTIES.
ronron1212
10 jaar geleden
Dat bedoel ik dat kan ik het ook makkelijk vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo moeilijk was het toch niet om mijn antwoord te vinden. Maar nu de hamvraag: is het jou nu ook duidelijk hoe je DE STANDAARD CELEIGENSCHAPPEN (want dat was de vraag van "Nats") in Excel kunt veranderen?
De blanko cel linksboven aanklikken zodat je de hele sheet selecteert. Dan CTRL+1 om de eigenschap voor de hele sheet te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bekijk de afbeelding die ik heb toegevoegd maar eens; de andere antwoorden geven een ongeveer dezelfde aanpak!
Je kunt alle cellen selecteren. Dat doe je door op het vakje te klikken links van de A (kolomaanduiding) en boven de 1 (rij-aanduiding). Je zult zien dat alle cellen gekleurd worden.
Ga met je cursor in het cellengebied staan en klik met de rechtermuisknop. Kies voor ‘celeigenschappen’ en pas aan wat je wilt aanpassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb mijn pc nu niet aanstaan, dus ik kan niet exact kijken hoe het zit.
Maar als je het voor altijd als je Excel opent wilt aanpassen, denk ik aan het volgende:
Maak op de manier die ik eerder beschreef een sheet die helemaal naar je zin is. En sla dat op als template (Engelse versie) of sjabloon (Nederlandse versie).
Je doet dat door te kiezen voor 'opslaan als', en dan onderaan het scherm, vlak onder het vakje waar je de bestandsnaam schrijft, in de lijst te kezen voor sjabloon of template.
De bestandsnaam moet dan 'normal' of zoiets zijn, je ziet die naam waarschijnlijk verschijnen als je hebt aangegeven dat je een template wilt opslaan.
Elke volgende keer dat je Excel opent, zal een nieuw, leeg bestand worden geopend op basis van de opgeslagen template. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie mijn oplossing.