Hoe kan ik in Word de tekstuitlijning per alinea instellen?

Als ik in Word een bepaalde alinea bijv. naar links wil uitlijnen en een andere alinea naar rechts, lukt dit niet bij mij. Het HELE document wordt dan in dezelfde stijl uitgelijnd. Volgens Microsoft moet het kunnen, maar ik heb geen idee hoe. Zelfs het stuk tekst selecteren en dan uitlijnen helpt niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
2.8K

Het beste antwoord

Uit je vraag wordt duidelijk dat je prima weet hoe Word normaal gesproken werkt, maar dat er iets mis is. Volgens mij kunnen er twee dingen mis zijn:
1. Je denkt dat je tekst bestaat uit alinea's maar in werkelijkheid is dat niet zo. Als je jouw tekst bijvoorbeeld met knip/plak hebt overgehaald uit een internetpagina of een mailtje, dan wil het nog wel eens gebeuren dat de regeleinden geen alinea-einden zijn. Je kunt dat controleren door de verborgen tekentjes aan te zetten (pi-symbool op de knoppenbalk). Een echt alinea-einde wordt aangeduid met een pi-symbool. Als jouw alinea's eindigen met een ander verborgen tekentje (dat zal een gehoekte pijl zijn, vermoed ik) dan is dat dus de fout. Dat symbool wordt niet gezien als echte alinea-einde. Je moet dan even al die eindes vervangen door een echte alinea-einde (met de Enter-toets).
2. Het kan ook zo zijn dat je gehinderd wordt door een van de 'intelligente' features van Word, namelijk het automatisch aanpassen van stijlen. Wanneer jouw alinea's opgemaakt zijn in een bepaalde stijl (niet zijnde "Normal") dan bestaat er een feature die ervoor zorgt dat alle aanpassingen die je aan een alinea in die stijl doet, automatisch leiden tot het aanpassen van de stijldefinite. Dit merk je aan het feit dat er meerdere aanpassingen dit gedrag vertonen: niet alleen het rechts uitlijnen of centreren, maar ook het opschuiven van de kantlijn, het aanpassen van de regelafstand of het veranderen van de ruimte na de alinea, worden door Word automatisch overgenomen in alle alinea's die die stijlnaam hebben. De oplossing hiervoor is: open het scherm waarmee je de stijlen beheert en zet de feature "automatisch aanpassen" uit.

Succes !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verschillende typen uitlijning in één tekst gebruiken:
- Schakel over naar de afdrukweergave of de weergave volgens web lay-out.
- Klik op een nieuwe regel en ga op een van de volgende manieren te werk:

1) Links uitgelijnde tekst invoegen
Verplaats de I-vormige aanwijzer naar de linkermarge totdat het pictogram Links uitlijnen Pictogramafbeelding verschijnt. Dubbelklik en typ je tekst.

2) Gecentreerde tekst invoegen
Verplaats de I-vormige aanwijzer totdat het pictogram Centreren Pictogramafbeelding verschijnt. Dubbelklik en typ je tekst.

3) Rechts uitgelijnde tekst invoegen
Verplaats de I-vormige aanwijzer totdat het pictogram Rechts uitlijnen Pictogramafbeelding verschijnt. Dubbelklik en typ je tekst.
Amadea
10 jaar geleden
Als u al een bestaande tekst heeft kan u ergens willekeurig in de regel gaan staan met uw cursor en dan op uitlijnen klikken.
U kan dat lijn/regel per lijn/regel.

U kan ook meerdere lijnen selecteren door voor het eerste woord te klikken, muisknop ingedrukt houden en slepen tot na het laatste woord welke u wilt selecteren en dan op uitlijning klikken.
In mijn voorbeeld: klik voor de B van brood en hou de muisknop vast tot na het punt van de 2e lijn en klik dan op bv "Centreren"

Toegevoegd na 14 minuten:
In mijn 2e voorbeeld kan u zien dat ik 3 willekeurige lijnen geselecteerd heb door middel van de Ctrl (control) toets en dan die 3 lijnen rechts uitgelijnd heb, u moet dan wel op het tabblad "Start" staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klik eens op het tabblad 'Beeld' en dan op "Afdrukweergave", gans vooraan. Probeer nu nog eens regel per regel.