Hoe kan ik met Exel een hele kolom vermenigvuldigen met 21% zodat ik een brutto kolom krijg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
12.2K

Het beste antwoord

U doet uw berekening met de eerste cel, stel uw getal staat in K10 dan typt u in de cel daarnaast uw formule zijnde:
=K10*21%+K10, de cel eigenschap moet op getal staan en niet op %

Dan sleept u de cel L11 met de uitkomst tot onderaan de laatste cel.
Dit is hetzelfde als een copy van cel L11, die u dan tot gans onderaan zou plakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met vermenigvuldigen met 1.21 krijg je overigens hetzelfde effect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik maar de vraagsteller stelde specifiek "vermenigvuldigen met 21%"

Andere antwoorden (3)

Het ligt eraan wat je wilt. Wil je elk getal in de kolom met 21% verhogen, of wil je alleen het totaal van de kolom weten en dat met 21% verhogen?

In het eerste geval:
Als de getallen bij jou in kolom A staan (te beginnen bij cel A1), zet je naast het eerste getal, dus in cel B1, de volgende formule:

      =A1*1,21

Die formule "trek je nu door" over de hele hoogte van de kolom. Nu heb je een tweedek kolom gemaakt waarin dezelfde getallen staan als in de eerste kolom, maar dan met 21% erbij.

In het tweede geval:
Als de getallen bij jou bijvoorbeeld in de cellen A1 t/m A20 staan, zet je in een lege cel de volgende formule:

      =SOM(A1:A20)*1,21

Je hebt nu het totaal van alle getallen, met 21% erbij.

Cryofiel
11 jaar geleden
Je kunt dat het beste zo logisch mogelijk doen. Type ergens bovenin een titel in een vakje, bijvoorbeeld belasting. Ga nu 1 vakje naar beneden en type 0.21 in. Verander de celeigenschappen in nummer, percentage en er staat 21%. Nu geef je het vakje een naam bijvoorbeeld belasting (Bereik, Naam of Range , Name). Stel dat je oorspronkelijke kolom begint op C5 dat type je in D5 =C5*belasting en in E5 type je =C5+D5. Nu hoef je alleen nog maar D5 en E5 door te kopiëren tot het eind van de kolom C. Wel omslachtig, maar makkelijk aan te passen en overzichtelijk.
Je kunt zelfs de kolommen namen geven, maar daar zie ik persoonlijk niet veel in omdat je aan steeds weer nieuwe gegevens toevoegt, moet je de bereiken dynamisch maken en dat vind ik dan weer te omslachtig (zie de bron). Constanten een naam geven is wel een handige gewoonte vind ik, verandert bijvoorbeeld het belastingpercentage in 2014 dan maak je een bereik belasting2014 dat je gebruikt voor de nieuwe gegevens. In D700 hoef je dan alleen nog maar =C700+belasting2014*C700 te typen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tik in een lege cel '21%', kopieer dit, selecteer de hele kolom, kies PLAKKEN>Speciaal>Vermenigvuldigen dan OK.

Et voila
paulus811