Waarom gebruikt de rekenmachine van Windows twee verschillende rekenmethodes?

Je voert een simpele som in in de rekenmachine, bijvoorbeeld: 1+2*3 =

De Standaard rekenmachine geeft dan als antwoord 9, terwijl de Wetenschappelijk-stand 7 als antwoord geeft.

Waarom deze afwijking?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
1.6K

Het beste antwoord

Je moet met haakjes aangeven watje bedoelt.
impliciet (1 + 2) * 3 = 9
alternatuef 1 + (2 * 3) = 7
Meneer van Dalen geldt niet voor de meeste rekenmachines, omdat je bij eenvoudige sommetjes dat via de invoer zelf kan regelen.
Ingewikkelder sommetjes kan geen enkele rekenmachine automatisch aan. Ook niet in Reverse Polish Notation, wat al een stuk geavanceerder is.
In een computer kun je dit tot een zekere ingewikkeldheid wel programmeren, maar dan nog zeer beperkt. In dat geval zet het programma zelf haakjes, maar daar kun je nooit op vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de wetenschappelijk voert de berekening correct uit. Echter, om even snel uit te rekenen wat de som van 2 getallen, vermenigvuldigd met een derde is uit te rekenen is het bekereken in leesvolgorde makkelijk. Ik verwacht dat daarom de optie die 9 geeft er ook in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle - niet wetenschappelijke - rekenmachines doen dat.
Die kunnen maar één rekenhandeling per keer uitvoeren, en dat is de volgorde waarin je invoert.
AWM