Hoe komt dat een CD R/W onbruikbaar geworden is, na het wissen?

Ik brand een nieuwe CD R/W met nero. Daarna wis ik hem en krijg een foutmelding.
Ik breng hem opnieuw in en het station reageert alsof er geen CD ingestoken is. Kan die schijf kapot zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Ga er maar vanuit dat die CD R/W kapot is.

CD R/W's worden voorgeformatteerd in de fabriek. Daardoor worden ze ook direct herkent als je ze in een CD brander stopt.

Dit voorformatteren is een eenvoudige methode waarmee op de CD R/W in het eerste spoor de benodigde mediuminformatie wordt gezet die nodig is om de schijf door de pc bewerkbaar te maken (schrijven/lezen) en de opslagcapaciteit. Er staat nog wel meer informatie in maar dat voert te ver om dat allemaal uit te leggen.

Een CD R/W kun je in principe net zo gebruiken als een harde schijf, je kunt er bestanden op zetten en deze ook weer wissen. Alleen is de levensduur aanzienlijk korter en zijn ze veel gevoeliger voor beschadigingen.

Een CD R/W kun je op twee manieren wissen:
1. Door de bestanden elk afzonderlijk te deleten (wissen), de bestanden worden dan overschrijfbaar gemaakt.
En 2. door de ERASE functie te gebruiken in het brandprogramma. Hiermee wis je de hele schijf vrij rigoureus met grote kans dat ook het eerste spoor met de belangrijke formatterings info verloren gaat. De schijf wordt dan ook niet meer herkent en is volledig onbruikbaar geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10 punten voor jou. :-)