Beide zijn een DVD alleen zijn het twee verschillende formats (manier van wegschrijven en lezen) dit komt dat de systemen door verschillende fabrikanten op de markt zijn gezet. Tegenwoordig heb je gewoon players die beide ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DVD+R heeft als voordeel dat hij uit meerdere lagen kan bestaan (dual-layer dvd's, anyone?). Het nadeel is de hogere productieprijs en de inlevering van compatibiliteit mat dvd-spelers en dergelijke. DVD+R is in de winkel inderdaad vaak goedkoper, dat komt doordat de plus-versie van de DVD populairder is/was en er dus meer van geproduceerd zijn.
De beschrijfbare dvd+r's worden momenteel in Nederland het meest verkocht. Een voordeel van de dvd+r is dat deze technisch voor loopt op de dvd-r en dat videobewerken rechtstreeks mogelijk is vanaf een herschrijfbare dvd+r (oftewel een dvd+rw). Dvd-r heeft als voordeel dat het door meer dvd-spelers wordt ondersteund.
De dvd-r heeft een net iets grotere opslagcapaciteit dan de dvd+r; 4,382 GiB tegenover 4,377 GiB.
Naast de dvd-r is er ook de dvd-rw. Deze heeft dezelfde specificaties als de dvd-r, maar kan ook gewist en weer opnieuw beschreven worden