Wat is het nut dat een computerscherm 180 graden kan draaien ?

Zojuist heb ik een fout hersteld bij mijn computerscherm, blijkbaar had ik iets ingetypt waardoor het scherm op zijn kop kwam. Maar nu vraag ik me af wat is het nut ervan dat het beeld van je computer op zijn kop kan ? of links- of rechtsom geroteerd kan worden ? iemand moet dat toch ooit verzonnen hebben dat dit ook moet kunnen ? maar waarom in Godsnaam ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.1K

Antwoorden (2)

Ik zie dat vaak op mijn werk dat het scherm 90 graden wordt gekanteld en dan ook de schermoriëntatie wordt aangepast (CTRL+ALT+Pijltje).

Het wordt gedaan om lange documenten te lezen.
Als je namelijk het beeld 90 graden roteert, kan je een document lezen in portrait instelling, net alsof je een geprint document leest.
Het is dan rechtopstaand in plaats van liggend (wat wij landscape noemen).

Om alle mogelijkheden maar direct te ondervangen is ook roteren naar 180 en 270 graden mogelijk.
Technisch is het lastiger om 'alleen' 90 graden rotatie mogelijk te maken dan alle rechte rotatiemogelijkheden (0, 90, 180, 270 graden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk ook aan op een vliegveld daar staan alle schermen 90 graden gedraaid :-)
Het kan handig zijn om een scherm 90 graden te kunnen draaien om voorbeeld een krant te maken. Hierbij worden vaak twee schermen naast elkaar gebruikt.