Word 2007: bestandsnaam en pad in voettekst automatisch aan te passen?

Wanneer ik een verslag maak dan zet ik altijd onderaan de pagina in de voettekst de bestandsnaam en het pad, meestal pas ik dit met de hand aan maar is het zo in te voegen dat het automatisch aangepast wordt wanneer het bestand een andere naam krijgt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
3.6K

Het beste antwoord

ja hoor. Via view - header en footer =>
invoegen automatische text: Bestandsnaam

Toegevoegd na 7 minuten:
Insert the file name of the document

1. Place the cursor where you want to insert the file name in the header or footer.
2. Under Header & Footer Tools, on the Design tab, in the Insert group, click Quick Parts, and then click Field.
3. In the Field names list, click FileName. If you want to include the path as part of the file name, select the Add path to filename check box.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De makkelijkste (comfortabelste) manier is om de bladzijdeopmaak in een sjabloon-bestand NORMAAL.DOT op te nemen. Dan wordt voortaan èlk document voorzien van dat wat je wil: footers, headers (voetteksten, kopteksten) en daarin kan je allerlei gegevens laten opnemen, zoals de bestandsnaam, paginanummers, het totaal aantal pagina's (Pag. x van 7) printdatum en eigen tekst, zoals jouw naam of wat dan ook.
Hoe? Open een nieuw document en schrijf daar nog geen inhoudelijke tekst in. Maak nu alle kop- en voet-teksten zoals jij ze wilt hebben op al jouw verdere documenten. Sla dat op (Save) als sjabloon (in het Save-menu selecteer je onder "soort bestand": sjabloon (.dot) en als bestandsnaam typ je normaal - het bestand wordt nu normaal.dot.
Dit bestand wordt automatisch geopend elke keer wanneer de aan een nieuw document begint. Als je ergens in de Footer of Header ook de automatische bestandsnaam hebt opgenomen zal de bestandsnaam waaronder je het later gemaakte bestand opslaat overnemen. Let op dat je dat opslaan moet doen als .doc-bestand (of .docx) want als je .dot laat staan wordt het een nieuw sjabloon!
Je kunt natuurlijk ook het sjabloon een speciale naam geven, zoals werkstuk.dot of zo. en de normaal.dot (die al op jouw computer zit) laten voor wat die is.
Als je de toestand weer wilt herstellen dan wis je gewoon de normaal.dot uit de map sjablonen. Bij de eerstvolgende keer opstarten maakt Word een nieuwe blanco normaal.dot. met stanbdaard kantlijnen en geen voet- of kopteksten.
Op die manier heb ik o.a. sjablonen voor 17rings multoblaadjes (formaat eenmaal ingeven) met veranderende kantlijnen links en rechts: binnen 2½ cm en buiten-kantlijn 1 cm. en een zelf-ontworpen footer. Ik kan nu een lap tekst ergens anders vandaan copy-pasten in een nieuw (blanco) sjabloon Multo17.dot en alles komt op z'n plaats terecht. Mijn normaal.dot is nog gewoon een blanco velletje papier met normale (symetrische) kantlijnen op A4. Maar zoals gezegd: dat kan dus heel gemakkelijk ànders: zo als JIJ het wil.