Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak ik een nieuw bestand aan in Photoshop met het juiste formaat? (zie uitleg)

Ik wil een bestand hebben van 7,5x4,5 cm zodat ik hem ook daadwerkelijk op deze grootte af kan drukken en ik daarna niet meer hoef te passen en meten. Maar wanneer ik deze groottes invul bij een nieuw bestand dan is het vel VEEL groter. Als ik hem op 100% zet lijkt het eerder een bestand dat 5 keer groter is dan de waarden die ik heb ingevoerd.

Dus wie weet hoe ik een bestand aanmaak die de ECHTE grootte heeft die ik invoer? Dus 4,5x7,5?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is een voorbeeld hoe je met Adobe Photoshop Elements 9
een bestand op een gewenste maat kan afdrukken
(de nummers corresponderen met de voorbeelden)
Je gaat naar bestand / Nieuw / Leeg bestand
(1) Daar zet je de eenheden Breedte: Hoogte: en Resolutie:
op cm en daar vul je de maat in die je wil hebben
7,5 x 4,5 cm en het aantal pixels naar keuze , ik heb het maar even op 200 gezet
Dan krijg je een werkruimte die erg groot lijkt maar met de
maat komt het wel goed ,
kijk maar naar de maten op de linialen
(2) Je gaat naar Bestand / Plaatsen…. en je neemt het bestand wat je wou afdrukken
Dan maak je het bestand passend en als het naar je wens is klik je op het vinkje
Als laatste ga je weer naar Bestand / Afdrukken…
en de rest spreekt voor zich zelf
En het allerlaatste wat ik kan doen is je veel succes wensen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

bij image (beeld) moet je het beeld ook kunnen 'resizen' in andere programma's heet het ook wel dat je het "canvas" aanpast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een computer heb je geen "echte" grootte, alleen pixels - en als je op 100% kijkt dan is elke pixel in het bestand ook precies 1 pixel op het scherm. Pas bij afdrukken krijgt een plaatje een afmeting, en afdrukken gaat met een bepaald aantal pixels per inch (dpi of eigenlijk ppi). Dat is ook een waarde die je bij Photoshop al in kunt stellen bij het aanmaken van een nieuw bestand. Neem je een DPI van 100 (en dat is laag), dan krijg je een plaatje van 300 bij 180 pixels, en bij 600 dpi (hoge kwaliteit) zit je al op 1800 bij 1080 pixels.
(Lees meer...)
gvrox
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding