Ga ergens in de tekst staan vlak voor het punt waarop je op Enter drukt. (Of selecteer alle tekst door op Control-A te drukken, dat kan ook.) Klik dan linksbovenaan in het Lint op Start. In het derde "blokje" van links in het lint staat "Alinea". Een paar centimeter rechts van dat woord "Alinea" staat een klein vierkantje met een pijltje erin. Klik daarop.

Nu zie je een nieuw venstertje met twee tabs. Klik op de linker tab, "Inspringingen en afstand". Bijna onderaan, onder het kopje "Afstand", staan nu twee instellingen die voor jou van belang zijn: dat zijn "Na" en "Regelafstand".

Begin eens met "Na" op nul te zetten, en "Regelafstand" op "Enkel". Klik dan op "OK".

Jouw dubbele regelafstand na het intypen van een Enter zou nu moeten zijn verdwenen.

Vanaf nu kun je eventueel experimenteren met deze instellingen om de combinatie te vinden die jij het mooiste vindt.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
11 jaar geleden
Het antwoord van Cryofiel klopt in zoverre dat je daarmee de regelafstand van al getypte tekst achteraf met de hand aanpast.

De oorzaak zit 'm echter in het opmaakprofiel waar deze regelafstand (en de eventuele afstand voor en na de alinea) is ingesteld. Je kunt dus beter het opmaakprofiel aanpassen. Voordeel hiervan is dat je achteraf in 1x voor het hele document nog wijzigingen kunt maken door het opmaakprofiel weer te wijzigen.

Door verschillende opmaakprofielen te gebruiken voor de verschillende onderdelen van je tekst (Hoofdstukken, paragrafen, standaardtekst), kun je de opmaak van deze onderdelen (nummering voor hoofdstukken) makkelijk eenvormig houden en wijzigen wanneer je dat wilt.

Om het opmaakprofiel 'Standaard', dat normaal gesproken gebruikt wordt voor de broodtekst, aan te passen, klik je in het lint 'Start' onder 'Stijlen' met rechts op het profiel en kies je 'Wijzigen'. Je kunt in dit dialoogvenster een aantal opmaak-kenmerken direct aanpassen. Met de knop 'Opmaak' linksonder kun je per categorie nog meer aanpassen. Wanneer je daar op klikt en voor 'Alinea' kiest, kom je in hetzelfde dialoogvenster voor alineaopmaak. Alleen dit keer specifiek voor dit opmaakprofiel.

Bijkomend voordeel van het gebruik van opmaakprofielen is dat je automatisch een inhoudsopgave kunt laten genereren op basis van de profielen Kop 1, Kop 2, enz.