ik heb een nieuwe computer en wil graag de gegevens van mijn oude overnemen hoe doe ik dat en kan ik daarna de gegevens van mijn oude computer wissen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je oude PC niet al te oud is kan je ook nog je oude PC open schroeven en de hardeschijf overzetten naar je nieuwe PC. Heb je gelijk twee hardeschijven.

Het beste antwoord

Kopieer alles naar een externe harddisk of maak een gedeelde map aan op 1 van beide computers en zet daar alle bestanden in om ze vervolgens vanaf de andere pc te benaderen of omgekeerd. Of zet ze even op een nas. Tal van mogelijkheden om de gegevens over te zetten.

Als je wil dat op de oude pc alles gewist wordt haal je er best even de harde schijf uit en sluit je die aan op je nieuwe pc.

Zoek dan een tooltje om je harddisk volledig 'echt' te wissen. Dit betekent niet gewoon de bestanden wissen maar de harddisk daadwerkelijk overschrijven met random data. Er zijn 2 dingen waar je op moet letten als je zo'n tooltje zoekt:

1. Zorg ervoor dat de tool de harddisk met random data overschrijft en dus niet alleen met nullen. Dit laatste kan nog wel eens een beperking zijn van gratis applicaties. Maar dat wil niet zeggen dat er geen freeware bestaat die het wel kunnen.
2. Laat je niet wild maken over indianenverhalen dat je de gegevens minstens 3 tot 17 keer moet wissen om echt van alle data verlost te zijn. Dat is allemaal mooie theorie maar voor zover bekend zijn alle pogingen om data die meer dan 1 keer overschreven is terug te halen grandioos mislukt. Stel de software dus in voor pakweg 2 keer overschrijven, dan ben je toch zeker en zet je je pc niet onzinnig lang aan het werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder en duidelijk het is gelukt

Andere antwoorden (2)

Omdat je zegt 'gegevens' is dat heel makkelijk. Met software is het n.l. wat ingewikkelder. Je koopt voor een paar euro een USB-stick en daar zet je je gegevens op. Daarna zet je ze op je nieuwe PC. En ja, daarna kan je de gegevens op je oude PC wissen.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel zaak om eerst te bekijken hoe groot je bestanden zijn. Op een USB stick voor een paar euro kan je niet veel kwijt.
Misschien iets ingewikkelder: bouw de harde schijf uit je oude computer en plaats hem in je nieuwe. Je gegevens staan er dan in en je hebt tevens een HD voor de backups.
Succes