Mag je AVG en MBAM samen gebruiken? Er is mij verteld dat Mbam geen virusscanner is, maar een spyware scanner, of hoe zit dat nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

AVG is aan virus scanner en mbam is een malware scanner
als je beide de gratis versie hebt
dan is AVG je aktieve virus scanner en Mbam je inaktieve malware scanner
deze is niet standaard aan
dus deze 2 kun je prima naast elkaar gebruiken
capthavoc
11 jaar geleden
In principe mag je geen 2 antimalwarescanners gebruiken omdat ze elkaar beiden voor de voeten kunnen lopen en dus op elkaar kunnen vastlopen bij het detecteren van een virus (het wordt in het ergste geval een vicieuze cirkel). Bovendien vertragen 2 antimalwarescanners het systeem onnodig. Nu is het wel zo dat MBAM inderdaad alleen scant als je de toepassing daarom vraagt. Het 'bewaakt' het systeem dus niet continu en dat is wat AVG wel doet.

Dus hoe zit het nu?
Wel je maag geen 2 antimalwarescanners gebruiken die het systeem actief 'bewaken'. Maar af en toe scannen met een antimalwarescanner die het systeem niet actief 'bewaakt' zorgt net voor er een back-up is voor de eerste antimalwarescanner en is daarom aan te raden!

Vergeet overigens de termen 'virussen' en 'spyware'. Tegenwoordig is dat een grote soep van hybride vormen dat je er beter aan doet het gewoon 'malware' te noemen.