als ik in excel meer dan vijftien cijfers wil invullen, worden de cijfers na het vijftiende cijfer weergegeven als nullen. Wat is hiervan de reden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
4.3K

Antwoorden (3)

Dat is een heel vervelende eigenschap van Excel waar ik ook voortdurend last van heb. Het is het gevolg van drie "features" in excel:
1. wanneer je niet specifiek zegt wat voor format een cel moet hebben, wordt automatisch "Algemeen" gekozen;
2. wanneer een cel met format Algemeen een inhoud heeft dat als getal herkend wordt, dan wordt het als getal opgeslagen;
3. voor een getal zijn 64 bits opslagruimte beschikbaar, waarvan ongeveer 47 voor de cijfers. De rest is voor het teken en de exponent in wetenschappelijke notatie.

Het gevolg is dat getallen van meer dan 15 cijfers niet exact kunnen worden teruggelezen uit de opslag. Wel is door het gebruik van de exponent in de wetenschappelijke notatie de orde van grootte bekend. Dus worden de ontbrekende cijfers ingevuld met nullen.

Waar geen rekening mee wordt gehouden is dat rijtjes van meer dan 15 cijfers vaak geen getallen, maar nummers zijn. Men denkt dat de waarde van een 16e decimaal toch niet interessant is maar als het bijvoorbeeld gaat om een serienummer van een apparaat is ieder cijfer even belangrijk.

De remedie voor dit verschijnsel is om de kolom waarin je de nummers wilt opslaan VOORAF als tekst format te definieren. Let wel de rijtjes cijfers worden nu als stukjes tekst opgeslagen. Je raakt geen cijfers meer kwijt maar je kunt er ook niet meer mee rekenen!
11 jaar geleden
xlPrecision voor MS Excel biedt u tot 32.767 significant digits. U kan die gratis downloaden en kan het zo lang gebruiken als u wenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt dan de zogenaamde wiskundige weergave met exponent.
Als je de kolom breder maakt wordt het automatisch aangepast. Of klik er met de rechtermuisknop op kies voor duizendtallen weergeven en het staat weer normaal.
1,95679E+13
Groet,
Frank