Ik wil bij excel een gedeelte wat in een cel staat weg krijgen. Is hier een formule voor?

Bijv. In cel A1 staat Paul Janssen (abc +12) Het tussen haakjes gedeelte staat inclusief haakjes achter de naam. Zo heb ik een lijst met 100derden namen. Achter die namen moet het gedeelte wat tussen haakjes staat weg. Zodat alleen de voor en achternaam overblijft. Bestaat hier een functie formule voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
39.2K

Het beste antwoord

De functie die je zou kunnen toepassen om dat doel te bereiken is: 'Gegevens naar kolommen'. Voorwaarde is, dat alles nu in één kolom onder elkaar staat.

In Excel-2010:

Gegevens -> tekst naar kolommen
Vink aan: gescheiden -> volgende
Scheidingstekens: kies 'overige' en typ de ( in het 'hokje'
Klik op voltooien

Kijk maar of het resultaat naar wens is!
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het iets eenmaligs is, kun je de truc "tekst naar kolommen" gebruiken die in een ander antwoord is beschreven.

Als je dit vaker moet doen, zou ik er persoonlijk een formule voor maken. Als in cel A1 staat

    Paul Janssen (abc +12)

zet je in cel B1 de volgende formule:

    =LINKS(A1; VIND.SPEC("("; A1)-2)

Deze formule trek je vervolgens door voor alle namen die in kolom A staan.

Toegevoegd na 4 minuten:

Uitleg:

VIND.SPEC("("; A1) zoekt het haakje-openen in cel A1, en vertelt op welke plek in de tekst dat haakje staat. In jouw voorbeeld is het haakje het 14e teken in de tekst. VIND.SPEC("("; A1) heeft dus 14 als resultaat.

VIND.SPEC("("; A1)-2 is dus 12.

LINKS(A1; VIND.SPEC("("; A1)-2) wordt dus LINKS(A1; 12) en dat levert de eerste 12 tekens van cel A1. Dat is alles behalve het haakje zelf (op plek 14) en de voorafgaande spatie (op plek 13).

Als je niet zeker weet of er precies één spatie voor het haakje-openen staat (wie weet staan er meerdere spaties), dan kun je bovenstaande formule nog combineren met SPATIES.WISSEN() .

Cryofiel
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Goed antwoord, maar voor de gemiddelde Exceller erg ingewikkeld. Waarom niet gewoon de ZOEK-VERVANG functie gebruiken?
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat ligt er maar net aan wat je wilt. Als het iets eenmaligs is, kun je inderdaad ook de zoek-en-vervang doen. Als je regelmatig nieuwe namen toevoegt of bestaande namen verandert, en je wilt dan automatisch de gecorrigeerde versie krijgen, kun je beter de formule gebruiken.
Selecteer de hele kolom, toets Ctrl-H (zoek en vervang), zet in het zoekveld (* en laat het vervang veld leeg.

Zo hou je alles in één kolom, heb je geen ingewikkelde formules nodig en ben je binnen 10 seconden klaar.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeutje paulus... dat wist ik zelfs niet! Vette plus hoor
Gebruik zoeken en vervangen.
Zoek naar de tekst en vervange door spatie.
Groet,
Frank