Welke datumnotatie kan ik over het algemeen het best gebruiken om bestanden met een datum als naam, in een kolom met bestanden, te sorteren?

Het betreft het programma 'FileCenter'.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
5.6K

Het beste antwoord

Ik gebruik altijd de notatie volgens ISO-norm 8601: yyyy-dd-mm. Of, korter: yyyymmdd.

Voordeel is dat de bestanden altijd correct worden gesorteerd, zowel in programma's die zien dat het een datum is als in programma's die de getallen als betekenisloze tekst zien.

En geloof me, 2012-05-28 (en zelfs 20120528) went enorm snel.

Toegevoegd na 2 minuten:

Sorry, niet "de" notatie volgens ISO 8601, maar één van de mogelijke datumnotaties.
Cryofiel
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
klopt beginnen met jaar en dan aflopend is het handigst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben programmeur bij een groot bedrijf. Vanwege de mogelijkheid tot sorteren is het yyyy-MM-dd (of yyyyMMdd) zelfs de standaard.
Pas wanneer de gebruiker de datum te zien krijgt wordt hij 'omgerekend' naar het gewone dd-MM-yyyy formaat. Ik kan dit antwoord dus alleen maar bevestigen.

Andere antwoorden (2)

Ik zou gaan voor een numeriek datum notatie.
Daar deze beter wordt herkent door diverse programma's.
Mei, juni, juli worden niet altijd als datum herkend en worden dan in alfabetische volgorde gesorteerd.
Ikzelf werk meestal met ddmmyyyy notatie.
De meeste programma's kan je dusdanig instellen dat deze met de meest gangbare notaties overweg kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MM-DD-YYYY

maanden voorop want anders krijg je dit

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Met MM-DD-YYYY krijg je 05-28-2012
05-31-2011 Dat lijkt me niet de bedoeling.