Hoe kan ik beter plannen?

Hoe kan ik beter plannen voor school maar ook andere bezigheden zodat ik een wat beter georganiseerdere levenstijl krijg. Ik wil dit graag allemaal kunnen op mijn laptop (Windows XP) in bijvoorbeeld een Word document of Excel.

Help me !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (6)

Download de pdf in deze link voor heel veel tips etc: http://www.ouders.net/downloads/help-brochures/1798-hoe-leer-ik-mijn-kind-plannen.html Het heet wel 'hoe leer ik mijn kind plannen' maar dat kun je natuurlijk zelf ook gebruiken.

Verder staat hier een stappenplan: http://80.114.119.246:8081/Coenecoop%20college%20Boskoop%20Datamap/Studiekaarten%20TUMULT/22-Een%20goede%20planning.pdf bestaande uit de volgende stappen:
1. Vraag je af: Wat moet ik doen?
2. Vraag je af: Hoe lang duurt ieder onderdeel?
3. Vraag je af: Wanneer ga ik het doen?
4. Vraag je af: Is deze planning haalbaar?
5. Van groot naar klein.
6. Grote taken in stukken hakken.
7. Schrijf je planning op.
8. Controleer je planning regelmatig.
9. Wees realistisch!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal Helpendehand!
voor iedereen is dat anders, maar ik maak altijd een zo lang mogelijke lijst van dingen die ik moet doen in Excel. Die verdeel ik in categorieen; bijvoorbeeld in jouw geval; school, sport, muziek etc. Daarachter zet ik een datum van wanneer het af moet zijn. Dan sorteer ik alles op datum (in excel; data - sorteren). De taken die het eerst af moeten, kun je rood maken zodat je in een oogopslag kunt zien dat die belangrijk zijn. Dan kun je voor taken die wat groter zijn een verdeling maken. Stel dat je 20 opgaven moet maken en de datum dat het af moet zijn is over twee weken, dan kun je 2 x per week 5 opgaven maken. Voor jezelf moet je inschatten hoelang je het nog leuk vind om te doen. Zijn dat meestal 5 opgaven of doe je er wel 10 in een keer? Dan moet je er twee keer aan zitten en dat is dus een keer per week. En dat doe je per onderwerp. Al je werk is nu mooi verspreid over de weken zodat de stof ook goed in je hoofd blijft zitten en je tijdens de les goed begrijpt waar het over gaat. (als je alles direct afrond en de les is pas een week later, is de kans groot dat je niet meer precies weet waar de stof over ging)
Als je taak af is, kun je hem groen maken. Als je dat dagelijks bijwerkt, weet je altijd in een overzicht wat er nog moet gebeuren en kun je desnoods nog schuiven met opdrachten.

In Microsoft heb je ook een planningstool: MS Projects, maar dat vereist enige oefening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt pas beter plannen als je zelf weet dat je je ook aan die planning gaat houden.Dus zorg voor zelfdiscipline. Lijstjes maken is allemaal leuk en aardig, maar als je toch begint met de leuke dingen en de rest laat versloffen heeft het geen zin.
Oja plan niet teveel gelijk, te ambitieus kan ook omgekeerd werken, je hebt niet eens zin meer om te beginnen.
Over het plannen zelf zijn verder al goede ideeen gegeven
11 jaar geleden
..een aanvulling op het voorgaande:
Plannen voor school: Als je begint met uit school gelijk je huiswerk te maken ..heb je al een heel mooi begin. Dan kun je in het weekend voorbereidingen doen.. alles wat je in de klas niet begrijpt kun je gelijk aan je docent vragen met als gevolg dat je je huiswerk al in de klas af hebt. Je hebt dan zoveel tijd over dat je voor je leervakken al uittreksels kunt maken per paragraaf.
Alles is dan veel overzichtelijker waardoor je meer tijd overhoud voor ontspanning.
Zo heb ik het gedaan op het gymnasium en had nauwelijks huiswerk:)... een heerlijke tijd..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem zelf altijd een A3-papier, verdeel ik in 5 bij 8 vlakken (bovenste rij, aantal weken) (linker kolom, ma t/m zo). En daar zet ik alles in. Maar goed, is helemaal met de hand, komt geen computer aan te pas, niet wat je wil lees ik.

Toegevoegd na 30 seconden:
Maar, dit zou in principe dus ook gewoon in Excel kunnen! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou ik zou iets kiezen wat je altijd bij je hebt bijvoorbeeld je telefoon en je gaat al je taken opslaan met de agenda of iets anders zo doe ik het ten minste