Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat houd defragmenteren voor je pc in?

Wat houdt letterlijk defragmenteren voor je pc in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zie je computer als een boekenkast, alles wat je installeert word in de kast gezet. Een groot spel is als een meerdelige encyclopedie.
Als je iets deinstalleerd, word het weer uit de kast gehaald.
In het begin staat alles netjes, maar zodra je wat dingen deinstalleerd, ontstaan er gaten in de boekenkast.
Als je dan weer iets nieuws erop zet, kan het zijn dat je 7 delige encyclopedie ineens verdeeld staat over meerdere planken in de boekenkast, in plaats van alles netjes bij elkaar. Dit vertraagt de pc.

Defragmenteren zorgt ervoor dat alle bestanden die bij elkaar horen (van een bepaald spel of programma) weer allemaal netjes naast elkaar komen te staan. Je boekenkast word als het ware weer opgeruimd en alles is sneller te vinden.
(Lees meer...)
Kimath
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, ik mag nog niet stemmen maar ik vind dit een hele mooie vergelijking. Ik ben ict-er waar ik veel met klanten (leken) spreken. Mag ik dit gebruiken? (Doe ik toch) :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk mag je dit gebruiken :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje hierbij wordt dit antwoordt als beste antwoordt gekozen omdat het makkelijk te begrijpen is.
:)

Andere antwoorden (2)

Het houdt in dat bestanden niet meer zijn verdeeld in stukjes overal over je schijf.

Het zet alle bytes die dus toebehoren aan bestanden, naast elkaar. Hierdoor is je computer sneller klaar met het lezen van een bestand ; de schijf hoeft niet in z'n geheel worden afgespeurd voor alle gedeeltes van het bestand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje
Alle bestanden worden in blokken van meestal 4KB opgeslagen. Die blokken liggen fysiek op de harde schijf niet achter elkaar. De kop van de lezer moet dus telkens naar een andere plaats op de schijf; dat kost tijd. Defragmenteren houdt in dat alle blokken achter elkaar worden gezet en het lezen sneller wordt. Ook wordt de inhoudsopgave van waar de blokken staan vereenvoudigd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding