Hoe kan ik uit twee (digitale) lijsten de verschillen halen?

Ik heb bijvoorbeeld een lijst met 1,2,3,4,5,6,7,8,9,0 en een lijst met 1,3,4,5,7,8,9.

Nu wil ik gemakkelijk de verschillen (de ontbrekende nummers) uit lijst twee halen, in dit geval 2, 6 en 0.

In werkelijkheid is de lijst vele malen groter en zijn de cijfers duizendtallen.

Ik zou me kunnen voorstellen dat excel hier geschikt voor is, maar ik zou alleen niet weten hoe.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
2.9K

Het beste antwoord

Onderstaand plaatje geeft een mogelijkheid.

Kolom A bevat de lijst met alle getallen.
Kolom D bevat de lijst waarin sommige getallen ontbreken.

In kolom B staat een formule die voor elk getal uit kolom A bepaalt of dat getal wel of niet voorkomt in de lijst in kolom D.

Als voorbeeld geeft die formule een "NEE" of een "ja", maar hier kun je natuurlijk zelf op variëren.

Om de getallen te vinden die niet in de tweede lijst voorkomen, maak je een filter dat uit kolom B alleen de "NEE" selecteert.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jouw formule gebruikt, met een kleine aanpassing. de komma's vervangen door ; anders deed die het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jouw formule gebruikt, met een kleine aanpassing. de komma’s vervangen door ; anders deed die het niet.

Andere antwoorden (2)

Er bestaan ook tekst editors waarmee je 2 bestanden kan vergelijken, kan je daarmee je probleem oplossen?

Toegevoegd na 11 minuten:
Wat Cryofiel zegt kan ook, maar dan heb je een functie nodig, b.v. de volgende: =AANTAL.ALS(D1:D100;A1)
Hiet bij komt geen nee of ja, maar het aantal x dat het getal uit kolom a voor komt in kolom D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even zoeken levert minstens drie manieren op om dit in Excel te doen.

De mooiste is naar mijn idee de oplossing met voorwaardelijke opmaak gecombineerd met de formule AANTAL.ALS.

Je selecteert de eerste lijst en klikt in het lint 'Start' in de groep 'Stijlen' op 'Voorwaardelijke opmaak'. Kies voor 'Nieuwe regel' en 'Een formule gebruiken om te bepalen welke cellen worden opgemaakt'.

Vul in het vak 'Waarden opmaken waarvoor deze formule geldt' de volgende formule in:

=AANTAL.ALS(Selectie tweede reeks;Eerste cel eerste reeks)=0

Selectie tweede reeks zijn de cellen uit de tweede lijst. Let op dat je de verwijzing naar de eerste cel uit de eerste reeks absoluut maakt. De formule zou er dus zo uit kunnen zien:

=AANTAL.ALS($A$2:$A$1500;F2)=0

Excel zet bij celverwijzingen standaard de '$' bij celverwijzingen. Die moet je dus weghalen waar nodig. Dat kan met .

Selecteer met de knop 'Opmaak' de gewenste opmaak en klik op toepassen/ok tot je terug bent in Excel.

In de eerste lijst worden de cellen die niet in de tweede lijst staan opgemaakt met de door jou ingestelde opmaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Is ook een goede oplossing. Het nadeel is wel dat je de hele lijst moet bekijken om te zien welke getallen niet in de tweede lijst voorkomen. Nu zie je dat weliswaar heel eenvoudig als je geschikte keuzes maakt voor de opmaak, maar als het om een lijst van duizenden getallen gaat zoals vraagsteller zegt, is dat een hoop scrollwerk. Het zal aan vraagstellers precieze gebruiksdoel liggen welke methode voor hem het meest geschikt is.