Hoe kun je in Excel lege cellen niet automatisch als 0 laten tellen?

Ik ben in Excel bezig met een EK Poule. Nu is mijn probleem dat wanneer ik twee cellen (de voorspelde uitslag) punten wil laten geven, er ook als ik nog niets heb ingevuld bij beide landen 1 punt wordt gegeven. Mijn formule is als volgt: =als(B6>C6;3;als(B6-C6=0;1;0)). Natuurlijk is het wel zo dat beide cellen de zelfde waarde hebben, maar als ik niets invul, wil ik ook niet dat er aan beide landen automatisch 1 punt wordt gegeven. Weet iemand hoe ik cellen niet automatisch als een 0 kan laten tellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
7.8K

Het beste antwoord

Door eerst te kijken of er iets ingevuld is, voordat je gaat vergelijken en als er niets gevuld is dan de waarde "0" overnemen.
Dat kan bijvoorbeeld doen met onderstaande formule

=als(en(B6<>"";c6<>"");als(B6>C6;3;als(B6-C6=0;1;0));0)

Toegevoegd na 6 minuten:
"" (2 dubbele quootjes) geeft aan dat een cel leeg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, het is nu gelukt!

Andere antwoorden (2)

Door "" te gebruiken ipv 0 in de formule.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de schermafbeelding heb je in F6 een andere formule staan, namelijk deze: =ALS(B6-C6>0;3;ALS(B6-C6=0;1;0))

De volgende formule zou het gewenste effect moeten hebben: =ALS(B6>0;ALS(B6-C6>0;3;ALS(B6=C6;1;0)))

Hier heb ik de vorige formule in ALS(B6>0;...) ingepakt en B6-C6=0 vereenvoudigd tot B6=C6.