Windows taakbeheer - is processen afsluiten zonder gevolgen?

Om mijn computer even op te frissen, diverse mappen eens leeggetrokken, met name de internet en download gerelateerde dingen want ik surf veel.

Nu viel het mij op dat er nog steeds zo ongelofelijk veel processen lopen bij taakbeheer (dus niet de toepassingen maar het tabje ernaast; processen).
Ik was benieuwd of ik gewoon een proces kon sluiten als ik niet weet voor proces het is (ze zijn niet allemaal even herkenbaar/gerelateerd aan een programma).

Dus mijn vraag is: kan ik menig proces sluit ZONDER dat dit gevolgen heeft voor mijn pc, ik weet namelijk niet of er ook besturingsprocessen in worden weergegeven?

Groetjes,
Summer

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
5.7K

Antwoorden (2)

Update processen (zoals Adobe en Google) kan je makkelijk. Kijk uit dat je geen systeem processen uit zet. Dat kan je zien onder 'Gebruiker', dan staat er jouw naam of SYSTEEM. Zet ook nooit 'EXPLORER.EXE' of je virusscanner uit. Blijk je toch iets uit gezet te hebben waardoor je pc onbruikbaar word, kan je hem gewoon opnieuw opstarten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste kan je geen processen eindigen als je niet weet waar ze voor zijn. Je kan natuurlijk op Google zoeken naar processen waarvan je niet weet wat ze doen en kijken of je die wel echt nodig hebt.

Processen die je wel kent kan je gerust sluiten, alleen als je je computer opnieuw opstart zullen de meeste van deze processen allemaal weer opstarten. Je kan er voor zorgen dat sommige processen ook niet meer opstarten. Dat doe je als volgt;

Windows 7
1. Druk op Start,
2. Typ in: msconfig [ENTER]
3. Ga naar het tabblad Opstarten

Windows XP
1. Druk op Start,
2. Kies voor Uitvoeren
3. Typ in: msconfig [OK]
4. Ga naar het tabblad Opstarten

Hier kan je dan vinkjes weghalen bij programma's zodat deze ook niet meer automatisch zullen opstarten. Zoek hier wel weer naar programma's die je kent en waarvan je weet dat ze niet opgestart moeten worden.