Is het verschil in bitrate (128,256 of 320) voor mp3 echt hoorbaar?

met nummer laden in itunes scheelt het de helft aan mb als ik 128 verkies. is 320 mb qua kwaliteit echt hoorbaar beter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
17.6K

Het beste antwoord

Volgens mij wel. 128kbit in ieder geval is echt vrij zwak kwa kwaliteit. 320 is erg hoog, maar relatief weinig verschil met 256. Ik denk dat je het verschil tussen 256 en 320 minder snel hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Voor de meeste mensen met normale koptelefoontjes is er geen hoorbaar verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt af van je afspeelapparatuur in hoeverre je het verschil hoort,maar aan mij is mp3 niet besteed.Het klinkt vlakker.Het is ook maar net hoeveel waarde je eraan hecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat MP3 bestanden kleiner zijn dan het originele bestand (vaak WAV formaat) zit hem in de soort verwerking, wanneer jij een audio bestand omzet naar mp3, trekt die alle geluiden eruit die je normaal gesproken niet hoort.
Hoe kleiner de bit-rate hoe meer eruit wordt gehaald. Als je alles gaat vergelijken op een stel goede speakers hoor je duidelijk verschil, en dat mag ook wel als je bedenkt dat een wav bestand ongeveer 10mb per minuut bedraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aardige vergelijking is jpg. Laad in Photoshop maar 'ns een plaatje in van wat blauwe lucht, wat boomtakjes en wat spul op de grond (gras, dorpje etc.). Als je dit wil bewaren als jpg zul je weinig verschil zien tussen kwaliteit 12 en 11, maar hoe meer je naar beneden gaat hoe extremer het verschil wordt. Die strakke blauwe lucht kan best veel hebben, maar bij de boomtakjes en al die bende op de grond gaat 't goed mis.

Het hangt dus af van je bronmateriaal. Als je redelijk rustige doffe muziek hebt (weinig hoge tonen) dan kun je best wat hebben qua lage bitrates. Maar een ruig metal concert, of een flink stuk fortissimo orkestmuziek zou ik niet aan 128KBpS onderwerpen. Hoe meer hoge tonen (bekkens, distorted gitaren, heldere galm, alles wat fel is) hoe meer bitrate je nodig hebt om 't acceptabel te converteren. 160 is een beetje een ondergrens, 192 is best acceptabel. 128 is overigens ook best oud. De eerste keer dat ik met een mp3/128 in aanraking kwam was de tijd van de Pentium 60, wel, hoe lang is dat al niet geleden? En hoe groot waren harddisks toen? Ik zou zeggen: vergeet 128. Het verschil tussen 320 en 256 is discutabel, maar 192/256 is een mooie bitrate voor muziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan wat je standaard is qua kwaliteit van muziek. Ik zelf ben best een audiofiel. Als ik muziek luister wil ik dat alles goed klinkt van jazz tot klassiek tot rock tot vocaal. Dus voor mij niets anders dan muziek op 320kbps. Voor mijn kinderen op hun mp3 spelertjes met hun kinder koptelefoontjes en k3 enzovoort is 128kbps meer dan voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bitrate van 160 of hoger is vergelijkbaar met cda kwaliteit. Normale mensen horen daarboven geen verschil. Alleen met high-end speakers is het mogelijk om verschil te horen maar daar hoort natuurlijk ook een high-end versterker bij en de bijbehorende pecunia's.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het geluid wilt bewerken is de bitrate belangrijk,

maar voor je Mp3 speler zal je der weinig tot geen last van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil is hoorbaar bij goede apparatuur.
Een koptelefoon op de fiets of brommer, of gebruik in de auto, dan is het echt niet hoorbaar.
Een goede koptelefoon in een rustige ruimte dan is het wel goed hoorbaar, met name in het laag en het hoog, probeer het zelf maar eens.

Vraag je dus zelf af welke nummers je onder welke omstandigheden afluistert. Zet ze op computer in de hoogste kwaliteit en zet ze om in een lagere kwaliteit voor je mp3-speler als het niet uitmaakt, dan maak je maximaal gebruik van de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om je vraag goed te beantwoorden eerst even een uitleg wat mp3 eigenlijk is. Bij het omzetten van audio, bijvoorbeeld wav, naar mp3 dan haalt het programma die geluiden eruit, die je waarschijnlijk niet hoort. Vergelijk dit eens met muziek: Leg eens een velletje van een notitieblokje onder een a4. Dat velletje ligt er wel, maar je ziet het niet. Meet je echter de dikte van het stapeltje, dan meet je twee velletjes, en niet 1 velletje. Dus er is wel een effect. Vergelijk dit eens met die twee velletjes papier: Het effect van een triangel, gelijktijdig met een geweldige harde roffel op een drumstel. In je auto zal je dat waarschijnlijk niet horen. Maar met high end apparatuur in een stille huiskamer misschien wel. Welnu, bij het omzetten naar een lage bitrate mp3 (96 of 128) dan denkt je converter "die triangel hoort hij toch niet, dus die laat ik weg". Bij omzetten naar een hoge bitrate, (256 of 320) dan denkt je converter: "waarschijnlijk heeft hij high end apparatuur en luistert hij in een stille kamer, dus die triangel laat ik er in zitten.