Is het normaal dat als je 2 dezelfde filmpjes bewerkt en opslaat, de grootte van degene in een .avi bestand veel groter is dan die van een .wmv?

In Sony Vegas heb ik een filmpje (5 min.) bewerkt en opgeslagen, zowel als .avi als .wmv.

Maar de .avi deed er veel korter over (20 min.) om up te loaden, maar het bestand is veel groter (11GB).

.wmv duurde veel langer, zo'n 2,5 uur, maar het bestand is dan ook veel kleiner (350 MB). Ik heb begrepen dat .avi mooiere kwaliteit heeft, maar ik vind het raar dat de tijd van .avi korter is dan die van .wmv. En is 11GB niet veel voor een filmpje van 5 min? Het is wel in HD-kwaliteit (1080x720p)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

AVI op zich zegt helemaal niets over kwaliteit e.d. , dat ligt helemaal aan de gebruikte codecs en bitrates. Dus afhankelijk van de settings die je gebruikt hebt, is het inderdaad (mogelijk) normaal dat het ene bestand veel groter is dan het andere. Het lijkt er zelfs op dat er nauwelijks compressie is gebruikt voor de AVI, en dan zal de kwaliteit prima zijn, en dan hoeft de computer ook minder te rekenen dus dat gaat sneller.

Met "uploaden" bedoelde je "comprimeren/exporteren" ?
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het juiste antwoord.
Zelfs volledig ongecomprimeerde video heeft .AVI vaak als extensie. Dat zou verklaren waarom het comprimeren weinig tot geen tijd kost, maar het bestand groter is.

Andere antwoorden (2)

Het klopt dat Windows movie maker niet zo bar snel is met het opslaan van de film. Sony Vegas daarentegen veel sneller met het renderen van een filmpje omdat deze gebruik maakt van CPU Accelerators. Alleen het punt van 350MB van een WMV tegenover een Avi van 11GB terwijl het filmpje maar 5 minuten is vind ik wel erg raar. Een beetje film van +-1,5 uur is dit nog niet eens. Check even op hoeveel FPS (frames per second) je je instelling hebt staan. Volgens mij is deze dan abnormaal hoog. 24/25 FPS is normaal voor een Full HD filmpje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verschillen zijn normaal want WMF compromitteert beter, maar de verschillen kunnen onevenredig groot worden [zoals bij jouw voorbeeld] doordat de instelling per formaat anders zijn.
De tijdsduur in het creëren zijn direct terug te leiden naar het resultaat: hoe 'beter' de compressie hoe langer zal jouw computer daarmee bezig zijn.
Wat een goede keuze is voor jouw project hangt geheel en al van de doelstelling af die je hebt met je filmpje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
compromitteerd beter? haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*blush* Nou ja, ter verdediging: het blijft Windows!