Wat is de geschiedenis van .MOD-files?

Begin jaren '90 waren ze te kust en te keur te vinden op cd-roms met verzamelde software, zoals .wav-files en plaatjes en shareware programma's. Ook stond er dan altijd een programma zoals 'Inertia player' op waarmee je die .MOD-files dan kon inladen en afspelen. Ik vond het destijds geweldig om die muziekjes op de computer te draaien; je had nog geen Youtube, en het klonk beter dan .MIDI-files.

Wat ik me nu afvraag is, waar komt het vandaan? De herkomst van .MIDI kan ik bedenken, maar hadden de .MOD bestanden ook een bepaalde functie of was het alleen maar ter lering en vermaak? En, wordt het vandaag de dag nog gebruikt?

Toegevoegd na 52 seconden:
Op de video een voorbeeldje uit de oude doos:

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leipe shit ouwe! Tof dat je dit oprakelt, ik ga meteen een paar vrienden wat MOD's toesturen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mokum; Old school style!
@eNdEmiOn; Wel al gekeken, maar in Jip en Janneke taal weinig wijzer van geworden.

Het beste antwoord

De eerste versie van het MOD formaat werd gemaakt door Karsten Obarski om te gebruiken met 'Ultimate Soundtracker', software gemaakt voor de Amiga computer in 1987. Het formaat en de mogelijkheden waren precies afgestemd op de mogelijkheden van de Amiga. Met minimale CPU belasting kon er toch aardig geluid worden verkregen, zeker voor achtergrond geluid een belangrijke eigenschap in de tijd dat een CPU cycle nog echt bewust gebruikt werd...
Het bestaat nog steeds en buiten newsgroups zijn er nog altijd sites waarop mensen MOD's posten en downloaden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fantastisch! Ga meteen kijken. Jammer dat de computer van de baas niet zo houdt van streaming media. :)