Hoe kun je meerdere formules in 1 cel in Excel gebruiken?

Ik heb een cel die aan twee voorwaarden moet voldoen. De eerste voorwaarde is dat het gemiddelde hoger moet zijn dan een 5,5 (het gaat hier om schoolcijfers). Ik heb deze opgelost door het volgende te doen: =IF(G3<=$C$26;"Ja";"Nee") (hierin is G3 het gemiddelde en C26 het cijfer dat geldt als een voldoende).
Dan komt de tweede voorwaarde: De onvoldoende, afgerond op 0 decimalen, niet lager mag zijn dan een 5. Ik dacht deze op te lossen door: IF= D3:F3<=$D$25;"Ja";"Nee") (hierin is D3:F3 het bereik waar de behaalde cijfers instaan en D25 een 5) (ik weet niet of deze klopt), maar nu moet ik de twee bovenstaande formules toepassen in 1 regel op 1 cel.

Weet iemand hoe ik dit kan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
16.9K

Het beste antwoord

Wat je bedoelt is, dat het laagste getal van de getallen die in D3:F3 staan, niet lager mag zijn dan een 5.

Je kunt het laagste getal vinden met de functie MIN().

De formule wordt dan iets als:

        =IF(MIN(D3:F3)<=$D$25; "Ja"; "Nee")

Toegevoegd na 6 minuten:

Afhankelijk van wat je *precies* wilt, kun je ook de afronding opnemen in de formule, met ROUND(). Verder kun je op meerdere voorwaarden tegelijk testen met AND() en/of OR(), of je kunt meerdere IF's binnen elkaar zetten.

Tip:

Ga eens op D25 staan. Linksboven (net onder het Lint) staat dan D25, om aan te geven welke cel geselecteerd is.

Klik op die D25 en typ daar bijvoorbeeld 'onvoldoende' in (zonder de aanhalingstekens); sluit af met Enter.

Vanaf nu is 'onvoldoende' synoniem voor '$D$25'. Je formule zou er dan zo uit kunnen zien:

        =IF(MIN(D3:F3)<=onvoldoende; "Ja"; "Nee")

Met deze truc kun je je formules een stuk leesbaarder maken, zodat je ook volgend jaar nog weet wat de bedoeling is.

Hetzelfde werkt trouwens met meerdere cellen. Selecteer D3:F3 en type daar 'cijfers' in (zonder de aanhalingstekens; sluit weer af met Enter.

In je formule kun je nu zetten:

        =IF(MIN(cijfers)<=onvoldoende; "Ja"; "Nee")

Houd er, waar nodig, wel rekening mee dat 'cijfers' nu voor $D$3:$F$3 staat, en niet meer voor D3:F3 - maar in dit geval maakt dat niet uit.
Cryofiel
12 jaar geleden
MrEinstein
12 jaar geleden
niet spieken he tijdens het tentamen :)

Andere antwoorden (2)

Je kan in de IF functie een tweede IF functie zetten.

In dit geval zou je de tweede conditie moeten laten testen op het resultaat van de eerste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Check eerst of de tweede formule klopt, als dat zo is kan je die tweede formule (vanaf If, dus zonder =) neerzetten op de plaats waar je in de eerste formule nu "ja" hebt staan, tussen de twee ;-tekens. Dit heet 'nesten', en je kunt het meerdere keren doen, zij het niet eindeloos.