Nee je hoort Geen verschil behalve als je echte Kwaliteits Boksen hebt, maar op een telefoon merk je geen verschil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

AAC is de opvolger van MP3 en levert over het algemeen ook betere kwaliteit dan MP3 bij dezelfde bitrate. Vanaf 96 kbit/s is het voldoende om als stereo te beluisteren, vanaf 128 kbit/s wordt het door veel mensen als 'normaal' [lees: niet gecompressed] ervaren.
Voor 5.1 wordt 320 kbit/s geadviseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal met de eerdere twee antwoorden eens.
AAC geeft weliswaar een iets betere kwaliteit dan mp3, maar 128kpbs is nog steeds eigenlijk net te laag.
Vanaf 192kpbs praat je vooral over de kwaliteit voor het geoefende oor, maar bij 128 hoor je, ook bij slechte boxen, de foutjes van de compressie in de hoge tonen.
De hihats van een drumstel gaan vaak heel blikkerig klinken, met een soort suis erdoorheen. Voor mijn muziekcollectie is 192 de absolute ondergrens, en ik baal dat 128 nog steeds een soort standaard is, ondanks de gigantische harde schijven en internetsnelheden van tegenwoordig.

Het beste hoor je het overigens wanneer iemand fluit, dan hoor je zelfs bij hogere bitrates meteen dat het gecomprimeerd is, omdat daar zo'n specifieke hoge tonen in voorkomen.