Kan ik een jpg afbeelding converteren naar een betere compressie algoritme zodat ik een scherpere afbeelding krijg?

Onlangs is mijn scooter aangereden en heb de auto op camera echter als ik eem snapshot maak is de kenteken niet af te lezen door de slecte qualiteit, het programma kan alleen jpg bestanden genereren, kan ik deze met terugwerkende kracht decomprimerem voor een duidelijkere afbeelding

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
8.1K

Antwoorden (6)

Je kunt een slechte bronkwaliteit niet beter maken door dr een andere indeling van te maken. Je kunt hoogstens met photoshop ofzo proberen scherper te maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JPG is al een compressiebestand wat betekent dat hij al kleiner (dus minder kwaliteit) is. Dit kan je niet meer terug veranderen naar een scherpere afbeelding.
12 jaar geleden
Met programma's als Dreamweaver of Photoshop kun je afbeeldingen scherper maken:
http://help.adobe.com/nl_NL/Dreamweaver/10.0_Using/WSc78c5058ca073340dcda9110b1f693f21-7cc2a.html#WSc78c5058ca073340dcda9110b1f693f21-7cb3a
http://www.panosfx.com/free-photoshop-actions/highpass-sharpen
Omzetten naar een ander bestandsformaat is zinloos.

Wat je wél (gratis) zou kunnen proberen is Picasa:
http://picasa.google.nl/
Je opent de foto met dit programma en klikt op het tabblad Beeldverwerking. Met de optie "Verscherpen" krijg je de foto scherper (zie afbeeldingen).

Toegevoegd na 2 uur:
"Een foto van slechte kwaliteit kan achteraf nooit meer verbeterd worden tot een foto van goede kwaliteit". (zie bron). Wél kun je een aantal beeldbewerkingen uitvoeren.
Pieter2011
12 jaar geleden
Wat bedoel je met 'als ik een snapshot maak'? Als je op de camera kijkt of je zoomt op de computer in op het originele bestand uit je camera, kun je dan het kenteken niet lezen? Of heb je al iets met het bestand gedaan?

Het is niet mogelijk om een onscherpte foto of een foto met te lage resolutie te verbeteren. De optie 'verscherpen' geeft een wat knisperiger, scherper beeld, maar alleen bij scherpe foto's. Pixels die er niet zijn kun je niet op de computer maken. (Jouw PC weet namelijk het kenteken ook niet, natuurlijk. Dus dat kan hij niet toevoegen als het er niet was)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Het kan _fysiek_ niet.

De beeldinformatie die jij zoekt, bestaat fysiek niet meer. Je kan alleen trachten wat te prutsen met zaken als contrast, randen versterken, gamma, JPG-atrefact verwijderen, en natuurlijk ook 'scherper maken'. Dit laatste heeft zelden veel nuttig effect. Het herschikt informatie of veranderd de informatie, maar zal nooit meer de onbestaande beeldinformatie kunnen invullen. En ook voor die andere beeldbewerkingen geldt hoofdzakelijk hetzelfde. Behalve als je bijv. een erg lichte of donkere foto hebt: dan wil het nog wel eens helpen bijvoorbeeld het contrast aan te passen om hele donkere of lichte tekst alsnog beter leesbaar te kunnen maken.

Als je teveel prutst in de foto, kan het zelfs zo zijn dat je een nummerbord meent te kunnen lezen terwijl 't een verkeerd nummer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan met Adobe-Max, ongelofelijk.
Waarschijnlijk kost het programma meer dan je brommertje maar dat is irrelevant aan je vraag.