Hoe krijg ik een specifieke kleur transparant in Photoshop?

Ik heb hier een afbeelding wat een logo moet worden. Het is eigenlijk een ingescand kunstzinnig werk van een bekende van mij.
Wat ik wil is dat de wit-gelige achtergrond transparant wordt. Ik heb het al geprobeerd met de magic-wand maar die is niet precies genoeg. Zoals je ziet is het niet zo'n strak-omlijnde vorm waardoor ik dus zoek naar een mogelijkheid om bijvoorbeeld alles te selecteren wat die wit-gelige kleur heeft, om dat vervolgens transparant te maken.
Dit moet echt heel exact gebeurden want het logo moet vervolgens op een donkere achtergrond. Het witgeel moet dus echt weg zijn want het valt heel erg op op een donkere achtergrond.

Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
11.5K

Het beste antwoord

Je hebt met dat draderige logo wel meteen de moeilijkste te pakken om een transparante achtergrond aan mee te geven.

Als het even kan zou ik dat logo dus terug sturen naar de ontwerper en zeggen dat dit te veel kostbaar op te lossen problemen gaat geven.

Dan nu de omweg om tot een oplossing te komen:
- maak een 2e laag (B) aan, die transparant is. Die laag komt onder het logo.
- kopieer het logo naar een andere laag (C).
- kopieer laag A nogmaals en laat die "A kopie" heten. Laat het origineel op laag A met rust.
punt X - Van laag C ga je het contrast verhogen totdat de "gele" achtergrond helemaal spierwit is, en de "draden" van het logo extreem duidelijk.
- met je "toverstok" selecteer je nu de draden, niet de achtergrond. Dan moet je dus selecties "bij elkaar op laten tellen".
- Heb je alle "draden" (geduldwerkje, moet je eigenlijk degene laten doen die zo’n ongelukkig logo maakt) dan kies je onder "selectie" de optie "inverse selection".
Je hebt nu alsnog de achtergronden geselecteerd.
=> met deze selectie "in je pen" ga je naar de kopie van de originele afbeelding. Je maakt laag "A kopie" dus nu weer actief.
- Nu druk je op "delete" en alle achtergrond verdwijnt. De laag B wordt nu achtergrond.

- Wil je nu een andere kleur achter het dradenLogo dan gooi je die met het emmertje in laag B. Zo wordt je moeizaam verworven dradenselectie niet meer beschreven.

- Ben je niet tevreden met je knipwerk (middels "delete") dan doe je laag "A kopie" en laag C weg, maakt een nieuwe laag A kopie en een nieuwe laag C en probeer je het opnieuw vanaf punt X

Veel succes, en vooral veel geduld. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de gele kleur echt monochroom is kun je in photoshop met de toverstaf, 'tolerantie' op 1 en 'aangrenzend' uit, de gele kleur selecteren en vervolgens deleten. Kopieer de laag wel eerst en werk met de kopie (nooit het origineel bewerken).

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel opslaan als png (of gif) bestand, natuurlijk.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik heb het even uitgeprobeerd en heb gezien dat er veel ruis in de kleur zit. De door mij voorgestelde methode zal daarom niet werken.

Het wordt dus, zoals niko zegt, gummen op extreme vergroting. Op het laatst je gummetje op 1 of 2 pixels en nauwkeurig werken. Gum kleine stukjes tegelijk, zodat je bij foutjes niet zover terug hoeft!
rose
12 jaar geleden
doordat het zo`n moeilijke klus is lijkt het me het beste dat je in photoshop stukken sterk uitvergroot en dan met de gum aan de slag gaat.
12 jaar geleden
Dit gaat niet lukken, TENZIJ je een variant van zeer hoge resolutie hebt.

Het plaatje wat je hebt bestaat nl niet uit exacte kleuren. De scane levert een boel 'grenspixels' op. Hierbij zijn de pixels een overgang tussen het witgeel, en het roze/paars. Ze wordne dus heel icht roze, of heel licht paars. Deze kleuren zijn nodig om de vormen vloeiend te houden. Als je deze weg haalt. wordt alles heel ruw en grof, met hakerige randen. Als je ze niet weg haalt, zijn dit de pixels die wit lijken op de zwarte achtergrond.

Als je wel een hoge resolutie hebt, dan moet je een softwarepakket gebruiken dat in lagen kan werken. Zet op de achtergrond een zwarte laag (Of in ieder geval: Donker, bij voorkeur de kleur van de toekomstige achtergrondskleur), en verwijder alle pixels die licht zijn. Vervolgens kan je het geheel opslaan als gif, met transparantie. In adobe photoshop zal de software om een achtergrondskleur vragen. Selecteer hier de achtergrondskleur. Nu krijg je bij verkleinen van het logo overgangspixels tussen de gewenste kleur, en donkere achtergrond.