Waarom wordt een (wma/mp3)bestand groter na converten? (zie aanvullende informatie)

Ik wilde 'mijn muziek' minder in GB maken en besloot een converter te gebruiken. Nu viel mij op de de bestanden hoe dan ook altijd groter worden, waar ik ook naar convert. De bronbestanden in 'mijn muziek' zijn nagenoeg allemaal mp3- of wma-formaat. Hoe kan het dat mp3 naar wma groter wordt en andersom óók?
(Weet je hoe ik wèl kleinere bestanden kan maken met nog steeds goed gebruiksgemak? Daar maak ik een nieuwe vraag voor aan.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Je wil dus van het ene compressie formaat naar het andere? Stel dat je een 128 kbps MP3 hebt en de convertor naar 192 kbps WMA gaat dan wordt het groter. Andersom precies zo. Van CD>MP3 wordt het echt altijd kleiner. Van compressie>compressie is het maar de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WMA is echt niet praktisch, geef maar een lijst van mp3 spelers die het afspelen.... en nu de lijst met mp3 spelers die mp3 afspelen... (klinkt ook wat stom realiseer ik me nu). Daarnaast is WMA een Windows bestand mp3 is compleet platform afhankelijk. Als je gaat rommelen zet dan alles over naar MP3, en als je dan toch bezig bent zou ik het allemaal even normalizen (zelfde hardheid volume).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mp3 naar wma of andersom zou ik niet aanraden. Ook mp3>mp3 geeft veel kwaliteitsverlies. Net zoals een foto maken van een foto er ook niet beter op wordt.

Andere antwoorden (1)

Ik de omdat er weinig te converten valt aan een muziekbestand.. Heb je ergens een instelling verkeerd staan in het programma misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is dus dat het programma blijkbaar geen instellingen kent als 128/192/256 kb/s codering. Hij pakt blijkbaar zelf een bitrate.