Audacity: hoe mix ik nummers (begin en einde)?

Ik wil graag wat nummers achter elkaar 'plakken', zoals je dat vaak op de radio hoort... Dat het eerste nummer bijna afloopt en dat het volgende al zachtjes begint, zodat het nummer mooi overloopt zonder stilte.

Kan ik dit in Audacity doen of is dit met een ander programma mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
7.5K

Het beste antwoord

Dat kan met audacity (fade-in, fade-out). Maar veel makkelijker is het met plug-ins voor mediaspelers die dit zelf on-the-fly doen. Ik weet van Winamp dat er een plugin voor is, misschien zit het wel ingebouwd zelfs. Dat is vooral handig als je op een simpel feestje de muziek verzorgt, dan kan je gewoon dan nog de volgorde van muziek bepalen.

Wil je echter echt gaan mixen, "beatmatchen" zogezegd dan kan je beter een programma als ableton live gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, het is mogelijk om het achter elkaar te plakken met de middelen fade-in en fade-out. Het is natuurlijk wel de truc om ervoor te zorgen dat je de juiste nummers zoekt die goed bij elkaar passen en goed in elkaar kunnen overlopen.

Het is immers wel veel werk tenzij je het natuurlijk leuk vindt om te doen. Maar als het bijvoorbeeld alleen maar voor thuis is dan kun je het programma iTunes of MediaMonkey net zo goed gebruiken. Bij MediaMonkey en iTunes heb je allebei de mogelijkheid om de nummers in elkaar te laten overlopen automatisch. Het enige voordeel wat MediaMonkey heeft is dat je nummers kunt verplaatsen in een afspeellijst doormidden van het slepen van een bepaald nummer, dit heeft iTunes niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fade in en fade out die in elkaar overlopen door middel van een extra stereospoor (kan je toevoegen) lijkt me het beste, om te bereiken wat je wilt, precies zoals je beschrijft ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mixmeister is daarvoor gemaakt, regelt alleen mixen, dus als je nummers in elkaar wil schuiven gaat dat automatisch, je kan dan wel de track later of vroeger in komen, fade in fade out, treble - mid - bass regelaar etc. Bij Audacity wordt het echter teveel werk.

Het probleem ligt aan de bitrate van elk audiospoor, sommige draaien zuiver op 44.000, en de ander weer 32.000 etc. Achter elkaar plakken kan dus maar of elke muziekstuk dezelfde bitrate heeft, dat is nog maar de vraag.
Dus dan moet je weer een nieuwe audiospoor aanmaken, en weer één, en weer één, en ga zo door. Dat is juist teveel werk, op de milliseconde gaan werken, een geheel stuk selecteren en plakken gaat tevens ook moeizaam, audacity kan je beter als edit tool voor wave gebruiken, of om één track te maken, met combinaties van andere sporen. Bv. Zang en instrumentaal.