Excel: verwijzen naar een cel in een tabel met twee variabelen?

Ik heb een tabel, met horizontaal het jaar (2011/2012/2013/2014 etc) en vertikaal een aantal entiteiten (afdeling 1, afdeling 2, afdeling 3 etc)

Nu wil ik graag een geautomatiseerde verwijzing waarbij de gebruiker twee velden invult (jaar en entiteit) en dan automatisch het juiste bedrag krijgt.

Dus als hij invult
Jaar: 2011
Entiteit: afdeling 2

Dan krijg je het bedrag dat in de bijbehorende cel staat.

Kan dit in Excel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is verwijderd. Je probleem is echter te vaag om een helder antwoord te geven.
In www.worksheet.nl kun je uitvoerige antwoorden vinden, met bijbehorende macro's. Dat gaat beter dan hier op GV.
paulus811
12 jaar geleden
wat is er nou vaag aan deze vraag? Ik snap precies wat jeroenla wil.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ook, maar ik hoef niet meer te antwoorden - ik hoef alleen maar een plusje te geven aan het antwoord van paulus811.

Het beste antwoord

Paulus heeft een oplossing gegeven die werkt. Ik heb een oplossing gevonden die naar mijn mening beter is, omdat je geen kunstgrepen met het jaartal hoeft uit te halen om de juiste kolom of rij te krijgen:

Gebruik in Excel de functie 'INDEX' in combinatie met de functie 'VERGELIJKEN'.

In de functie INDEX kun je de waarde van een cel uit een matrix halen op basis van een kolom- en een rij-verwijzing.

De kolom- en rij-verwijzing kun je met de functie 'VERGELIJKEN' achterhalen.

Wanneer je de diverse bereiken (jaren, entiteiten en de daarbinnen gelegen matrix) een naam geeft binnen Excel, kun je in de formule gebruik maken van de gedefinieerde namen. Dit is duidelijker dan wanneer je naar celbereiken moet verwijzen.

Voor de in te vullen velden kun je Gegevensvalidatie instellen. Hierdoor wordt aan de cel een lijstje met toegestane waarden gekoppeld waar de gebruiker uit kan kiezen.

Ik heb een Excelbestand met uitgewerkt voorbeeld voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gevonden. Ik zou alleen wel een ONWAAR (of 0) toevoegen aan die VERGELIJKEN(zoekwaarde;zoeken-matrix;criteriumtype_getal) Voordeel is dan dat de afdelingen geen geheel oplopende getallen hoeven te zijn (zelfde voor jaren). Help zegt daarover: criteriumtype_getal is het getal -1, 0 of 1. criteriumtype_getal geeft aan hoe zoekwaarde moet worden vergeleken met de waarden in zoeken-matrix. Als criteriumtype_getal 1 is, zoekt VERGELIJKEN de grootste waarde die kleiner is dan of gelijk is aan zoekwaarde. zoeken-matrix moet in oplopende volgorde zijn gesorteerd (...;-2; -1; 0; 1; 2;...A-Z; ONWAAR; WAAR). Als criteriumtype_getal 0 is, zoekt VERGELIJKEN de eerste waarde die precies gelijk is aan zoekwaarde. zoeken-matrix mag in willekeurige volgorde zijn gesorteerd. Als criteriumtype_getal -1 is, zoekt VERGELIJKEN de kleinste waarde die groter is dan of gelijk is aan zoekwaarde. zoeken-matrix moet in aflopende volgorde zijn gesorteerd (WAAR; ONWAAR; Z-A;...2; 1; 0; -1; -2;...). Als u criteriumtype_getal weglaat, wordt uitgegaan van de waarde 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En sorry, ik zit pas een paar weken bij GV en ik heb nog geen 100 punten... dus ik kan je geen + geven :p

Andere antwoorden (1)

Met de formule uit het plaatje kun je doen wat jij wil. De 'truc' zit 'm in het feit dat je het kolumnummer waarin de op te zoeken waarde staat, afleidt uit het jaartal -/- 2009.

ALs je met een ander jaartal in de 1e kolom begint moet je er zoveel aftrekken dat de uitkomst voor de 1e kolom 2 is (dus begin je met jaar 2012, dan trek je er 2010 van af).

Ik ben er wel van uit gegaan dat de jaarreeks steeds met 1 oploopt.

Mocht het onduidelijk zijn, geef dan even een reactie die ik zal toelichten.
Plaatje bij antwoord
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante functie. Ik snap alleen dat c9-2009 truucje niet helemaal. Wat doe je hier nu? Want in je voorbeeld komt daar 6 uit. En waar slaat die zes dan op? Werkt dit ook als er in de koprij iets anders zou staan, bijvoorbeeld kwartalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HORIZON.ZOEKEN moet zijn: VERT.ZOEKEN
Die C9-2009 is een truukje om het 6e item van de tabel te krijgen.
paulus811
12 jaar geleden
Robjuhk, je hebt gelijk VLOOKUP=VERT.ZOEKEN. thanks jeroenla, de VERT.ZOEKEN functie bestaat uit drie onderdelen: - wat is de waarde die je wilt opzoeken
- in welk gebied moet worden gezocht
- in welke kolom(nummer) van het gebied staat de waarde de 1e kolom in het zoekgebied is 1, de 2e 2 enz. Omdat de waarde moet worden opgezocht in de kolom van het jaartal, moet je de verwijzing naar de zoekkolom variabel maken. Die 6 (2015 - 2009 = 6) is dus de 6e kolom in het gebied B3:G7 ALs je niet met jaartallen werkt, maar bijvoorbeeld met namen, kun je een hulptabelletje waarin je het kolomnummer opzoekt. Het stukje 'C9-2009' vervang je dan door een VERT.ZOEKEN functie, dat wordt een 'geneste formule' genoemd. Voorbeeld naam tabel = tbl_Name
aap 2
noot 3
mies 4
wim 5
zus 6
jet 7 In C9 wordt dan bijv. ingevuld 'mies' de formule wordt dan: =VLOOKUP(C10;$B$3:$G$7;VLOOKUP(C9;tbl_Name;2;ONWAAR);FALSE) Achter 'mies' staat een 4, dus wordt de waarde in de 4e kolom opgezocht. In de 1e kolom staat de entiteit, dus begin je de tabel bij aap met een 2 Tis lastig geef ik toe, maar vraag gerust als je toelichting nodig hebt.