Hoe werkt AdBlock Plus nou precies?

Ik heb het een week geleden als add-on geïnstalleerd bij Firefox, maar ik zie nog steeds overal reclame. Moet ik hiervoor een filterabonnement nemen (die heb ik nu nog niet), of moet ik echt alles één voor één apart blokkeren.

Bijvoorbeeld bij YouTube filmpjes heb ik meestal in het begin een reclame. En als ik daar op blokkeren druk, laadt hij het filmpje af en toe niet meer, dus dan verwijder ik die blokkering.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

AdBlock Plus (ABP) werkt met filters. Je zult dus filters moeten hebben, anders doet ABP niets. Je kunt je eigen filters maken - maar da's vrij moeilijk om het goed te doen. Eenvoudiger is het, een filterabonnement te nemen. Die zijn gratis. Start het ABP-scherm door Control-Shift-F in te drukken. Daarna kun je via het menu een nieuw filterabonnement toevoegen. Hoe dat precies gaat, vind je zelf wel uit door gewoon de diverse mogelijkheden eens aan te klikken - het ergste wat je kan gebeuren is dat je een filter installeert dat je niet wilt hebben, en als dat gebeurt kun je dat filter gewoon weer weghalen. Normaal gesproken heb je aan EasyList voldoende. Je zult zelf moeten experimenteren met eventuele andere filters (je kunt er zo veel of zo weinig installeren als je wilt) om uit te vinden of die een verbetering of een verslechtering geven. Houd er rekening mee dat filters elkaar af en toe ook in de weg kunnen zitten. Wanneer het ene filter een site of een plaatje toestaat en het andere filter diezelfde site of datzelfde plaatje blokkeert, hangt het maar net van de volgorde van de filters af wat er uiteindelijk gebeurt. De algemene stelregel is dus: hoe minder filters, hoe beter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100