Hoe werkt AdBlock Plus nou precies?

Ik heb het een week geleden als add-on geïnstalleerd bij Firefox, maar ik zie nog steeds overal reclame. Moet ik hiervoor een filterabonnement nemen (die heb ik nu nog niet), of moet ik echt alles één voor één apart blokkeren.

Bijvoorbeeld bij YouTube filmpjes heb ik meestal in het begin een reclame. En als ik daar op blokkeren druk, laadt hij het filmpje af en toe niet meer, dus dan verwijder ik die blokkering.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stap over op Chrome met AdBlock!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus nog een probleem met mijn computer, alleen Firefox maakt verbinding met internet. Ik heb hier ook al een keer een vraag over gesteld, maar niemand wist het. Ik kan namelijk alleen met Firefox verbinding maken en met andere browsers niet. Ook niet met programma's als iTunes (om updates te downloaden) en andere updates van programma's op mijn computer, kunnen geen verbinding maken met internet. Dus, alleen Firefox :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ligt dat aan je router/modem, dat hij bepaalde poorten blockt die de andere programma's nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb daar echt helemaal geen verstand van. En het rare is ook dat het van de een op de andere dag gebeurde, zonder iets in instellingen te hebben veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is vreemd inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan haast geen router probleem zijn de poorten die een browser gebruikt worden niet geblokt. Maar vreemd is het wel. Ik heb met ABP altijd dat standaard abo gekozen en dan zie ik nooit meer reclame, minder dan bij chrome/adblock zelfs.

Het beste antwoord

AdBlock Plus (ABP) werkt met filters. Je zult dus filters moeten hebben, anders doet ABP niets.

Je kunt je eigen filters maken - maar da's vrij moeilijk om het goed te doen.

Eenvoudiger is het, een filterabonnement te nemen. Die zijn gratis.

Start het ABP-scherm door Control-Shift-F in te drukken. Daarna kun je via het menu een nieuw filterabonnement toevoegen. Hoe dat precies gaat, vind je zelf wel uit door gewoon de diverse mogelijkheden eens aan te klikken - het ergste wat je kan gebeuren is dat je een filter installeert dat je niet wilt hebben, en als dat gebeurt kun je dat filter gewoon weer weghalen.

Normaal gesproken heb je aan EasyList voldoende. Je zult zelf moeten experimenteren met eventuele andere filters (je kunt er zo veel of zo weinig installeren als je wilt) om uit te vinden of die een verbetering of een verslechtering geven.

Houd er rekening mee dat filters elkaar af en toe ook in de weg kunnen zitten. Wanneer het ene filter een site of een plaatje toestaat en het andere filter diezelfde site of datzelfde plaatje blokkeert, hangt het maar net van de volgorde van de filters af wat er uiteindelijk gebeurt. De algemene stelregel is dus: hoe minder filters, hoe beter.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handig, ik heb de DutchAdBlocklist+Easylist nu als filter. Tot nu toe geen problemen (sinds de 12 minuten dat je het antwoord heb gegeven :P). Bedankt!
Cryofiel
12 jaar geleden
Prachtig! Eventueel kun je als volgende stap je eigen filters gaan maken. Begin met het blokkeren van een advertentie op de manier die je al kent (op "blokkeren" klikken). Kijk dan welk filter hij ervan heeft gemaakt. Pas dat filter aan, zodat bijvoorbeeld niet alleen dat ene plaatje wordt geblokkeerd, maar meteen alle plaatjes die in diezelfde web-map staan. Maar dat hoeft natuurlijk niet, het is alleen voor als je het leuk vindt om hier eens mee te spelen.