Waarom speelt mp4 zo haperend af?

Ik heb een aantal instructiefilmpjes gekregen voor mijn camera. Enkele zijn in avi-formaat, één is in mp4-formaat.

De avi-filmpjes spelen prima af.

Het mp4-filmpje geeft echter onbruikbaar beeld. In het begin hapert het beeld: het beeld staat vaak stil, of slechts de helft van het beeld wordt ververst, of het beeld bestaat uit een aantal grotere blokken. Na een tijdje zie ik nog slechts chaos, met heel af en toe een half-herkenbaar beeld.

De CPU-belasting is tijdens het afspelen ongeveer 5%, met af en toe een uitschieter naar 10%.

Ik gebruik de nieuwste versie van QuickTime (onder Windows Vista) voor het afspelen.

Waarom speelt dit filmpje zo slecht af, en wat kan ik doen om het filmpje wél te kunnen zien?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Software
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gv+

Antwoorden (4)

Ik heb dat ook wel eens, dat met een bepaalde codec en een bepaalde speler het net niet lekker loopt. Daarom heb ik altijd VLC player en MPC + Klite codec pack geinstalleerd staan naast WMP die natuurlijk standaard op je Windows install zit. Nu heb ik haast nooit meer een bestand dat niet goed meer af wil spelen.

Media Player Classis (de beste media speler ooit in mijn ogen zit in het K-lite codec pakket)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Download en installeer eens een codec-programma(K-codec).Het blijkt namelijk dat die computer de MP4 formaten niet ondersteund.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrTomaat is me al voor, maar inderdaad kun je het beste werken met Media Player Classic, in combinatie met de K-lite codec pack. Deze laatste kun je af en toe updaten, mocht je te maken krijgen met nieuwe problemen.

Wat ik van video begrijp, is dat AVI geen formaat is, maar een container. Een avi-filmpje kan dus heel goed een mp4-codec bevatten. Een container bevat de video, de audio, en andere zaken, zoals bijvoorbeeld programmeercodes en ondertiteling.

Voor de duidelijkheid:
De bekende flv-filmpjes bevatten eveneens mp4-video.
Als je bijvoorbeeld het gratis programma Flvextract gebruikt, dan haalt die de video en audio eruit. (youtube) Dat kan wel eens handig zijn. De video is mp4 en de codec meestal h264. Dit programma geeft de extensie avi. Snap je?

Ter aanvulling:
Sommige flv-bestanden spelen toch nog beter af in Riva FLV-player. Ook al is dit een klein programma met weinig mogelijkheden.
QT gebruik ik trouwens niet (meer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of de kwaliteit is heel slecht, of je hebt een betere GPU (videokaart) nodig.

Succes!