Kan je een excel document converteren naar een open office document?En andersom?

Ik krijg wel eens excel docs maar heb geen MS Office pakket,ook nog geen Open office trouwens,maar voor ik t installeer wil ik eerst weten of het kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
4.6K

Het beste antwoord

Ànders dan @Keesvi zegt is het (nog) niet mogelijk om .odt-bestanden in Excel te lezen. Wèl kan je een bestand in OOo Calc (het rekenblad van OpenOffice.org) naar keuze als .odt of .xls wegschrijven. Alleen die laatste mogelijkheid werkt in Excel.
Mogelijk heb je het bestand vanuit OOo al als .xls weggeschreven: dan is er niets aan de hand.
Maar als je het als .odt hebt staan: inlezen in Calc en dan wegschrijven als .xls.
Dat doe je zo: je gaat naar "Opslaan als" en dan moet je in de balk ònder de bestandsnaam de optie Excel (.xls) kiezen. Je hebt het bestand dan tweemaal op de computer, lees het .xls-bestand in of verzend alleen het .xls-bestand.
Overigens: als Excel ooit "uit de mode is geraakt" wat onherroepelijk eens zal gebeuren, dan werkt .xls niet meer. .odt is een "open standaard" en die zal làng leesbaar blijven, langer dan de grillen van Mr Microsoft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgensmij hoef je het niets eens te converteren; de bestandsindeling van Open Office en Microsoft Office zijn vrijwel hetzelfde: een normaal Excel bestand kan gewoon worden geopend met Open Office, en andersom.
Misschien ondersteund Open Office niet een Excel 2007/2010 bestand, en moet je dit bij het opslaan aangeven (opslaan als » 2003 bestandsindeling).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excel bestanden kun je zonder meer inlezen in (de nieuwste versie van) Open Office Rekenblad. Omgekeerd moet je bestanden wegschrijven in Excel .xls formaat om ze in Excel in te kunnen lezen, hoewel ik niet helemaal uitsluit dat odt's tegenwoordig ook in Excel kunnen worden ingelezen. Maar uitwisselen is zeker mogelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IN open office zit een excel vergelijkbaar programma.
HIerin kun je dus excel bestanden openen en bewerken.
Als je excel bestanden alleen maar wilt lezen kun je ook de excel viewer gratis downloaden van de microsoft pagina.
Helaas kun je het dan niet bewerken
Frank