hoe weet ik welk programma op mijn computer belangrijk is en welke niet?

ik heb veel programma's op mijn computer staan waar ik geen idee heb of deze belangrijk zijn of niet.
kan een programma verwijderd worden zonder dat de computer het niet meer doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
4.1K

Het beste antwoord

Aangenomen dat u met Windows werkt en u weet waar u programma's kunt verwijderen, kunt u het beste alleen de programma's verwijderen die u herkent. Alle overige laat u staan, want verwijderen kan catastrofale gevolgen hebben en kan u mogelijk uw computer niet meer opstarten.

Catastofaal in de zin van geen (recente) backup hebben van uw waardevolle documenten en eventueel programmatuur (licentiecodes van gekochte programma's bijvoorbeeld.

En vaak levert verwijderen van de programma's die u wel herkent niet direct prestatieverbeteringen op. Wel wat schijfruimte natuurlijk als het grote programma's zijn, maar daar gaat het hier ook niet echt om.
Het systeem is in de loop der tijd vervuild geraakt met allerlei 'onzichtbare' programmatjes, drivers, spyware, etc. etc. die niet of heel lastig te verwijderen zijn, zelfs met de beste 'reinigingsprogramma's'.

Het meeste rendement geniet u om terug naar de basis te gaan en alles wat nodig is te backuppen, Windows opnieuw te installeren met alle voor de computer specifieke drivers, en al het nodige van de backup weer terug te zetten.
Dit is ook de voordeligste oplossing. Zie het als groot onderhoud. Je zult er geen spijt van heben, de computer werkt weer als nieuw.

Maak voordat je begint een lijstje wat je wilt doen (of laten doen).
Een voorbeeld van een volgorde:
1) Backups maken van documenten, muziek, video's, foto's, emails, contacten, ...
2) Drivers die je nodig zult hebben alvast downloaden en op een externe schijf, usb-stick of op cd/dvd copieeren.
3) Licentiecodes van aangekochte programma's noteren
4) Windows opnieuw installeren en ervoor kiezen om de schijf opnieuw te formatteren.
5) Benodigde drivers installeren. Begin indien nodig met de driver van de videokaart.
6) Programma's installeren waar je mee werkt.
7) Delen uit de backup terugzetten.

Een ideale situatie is wanneer je besluit om toch een grotere harde schijf te kopen. Je kunt dan het maken van een backup overslaan en eenvoudig je gewenste bestanden overzetten, en bovendien altijd nog terugkeren naar de oude situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan niet ongestraft zomaar allerlei programma's weghalen terwijl je niet weet wat voor een programma's dit zijn.
Bij twijfel moet je de programma's laten staan.
Je kunt, als je je schijf wilt opschonen, wel voorzichtig aan de slag als je jezelf eerst maar goed informeert.
Kijk in je Program Files naar alle programma's. Zie je spelletjes/games staan dan hoef je niet bezorgd te zijn over verwijderen, dat kan je gewoon doen.
Bij twijfel zoek je eerst de naam van het programma op met Google, vaak krijg je dan wel een heldere omschrijving wat het programma is en doet en weet je of je het kunt verwijderen of niet.
Wat je ook kunt doen is een vriend of vriendin met wat meer dan basale computerkennis uitnodigen om even samen te gaan kijken.
En nogmaals: bij twijfel laten staan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als U het volgende doet :

Met de muiscursor op de onderste balk - waar onder andere de klok is te zien- met rechts clicken.
Kies voor "Taakbeheer starten"
In het volgende scherm,is het eerste tabblad Toepassingen. Dit zijn de onderdelen,die U nu uitvoert (een geopende browser o.a. )
De volgende is handig,want daar staan de "Processen"
Als U daar iets ziet met daarachter WINDOWS..NOOIT aankomen,dus zeker niet verwijderen via Software. Verder kan hier ook nog "toepassing " te lezen zijn ,bijvoorbeeld als U met Word iets aan het typen bent . Deze mag / kan ook nooit verwijderd worden.
Last but not least zult U daar onderdelen tegenkomen,die met hardware te maken hebben ..denk hierbij aan een webcam ..dan staat er Logitech of een ander merk ..ook nooit verwijderen ! De rest is aan U ,software,die zelden of nooit worden gebruikt is ballast en kunt U zonder probleem weg halen.

Groet:Zoekertje