wat is het voordeel van Google Maps op een mobiele telefoon met GPS?

Kan ik maps gebruiken zonder dat ik op het internet hoef in te loggen? Kan ik het als navigatiesysteem gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
2.2K

Het beste antwoord

Naast een beperkte navigatie optie kan je de telefoon ook gebruiken als gps systeem tijdens het sporten. Er zijn verschillende gratis programma's voor. Die gebruiken de gps en google maps om later een route te maken die je hebt gelopen. Ook zie je dan hoe hard je hebt gelopen en wat je tempo was bij welke afstand. Bijvoorbeeld 12 km/h bij 800 meter. Dit lees je dan uit van een grafiek.

Op die manier hoef je geen dure gps systemen te kopen van 300 euro maar kan het gewoon gratis op je telefoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het downloaden van kaarten gaat via internet, dus in feite is het niet mogelijk om zonder in te loggen google maps te gebruiken. Bij mijn weten is het niet mogelijk om de kaarten offline te gebruiken (ik gebruik de iphone) maar daar kan ik me in vergissen.

het is mogelijk om google maps als navigatiesysteem te gebruiken met 1 bezwaar. Hij berekent de route vanaf een punt naar een punt (bijvoorbeeld huidige locatie naar een specifiek adres) en geeft dan weer hoe je daar moet komen. Als je echter een foute afslag neemt of verkeerd rijd, dan komt er niet een nieuwe berekening zoals bij bijvoorbeeld tomtom.

je ziet echter wel je locatie op de kaart en deze wordt actief bijgehouden. Je ziet dus een blauwe punt over de kaart bewegen.

Met de iphone wordt je locatie bepaald door middel van afstand tot diverse zendmasten. Dit gebeurd niet per se via GPS. Er zit wel een grotere vertraging in dan bij GPS en wordt niet zo actief geupadate.

Ik gebruik zelf een Iphone dus ik heb geen idee hoe dat voor andere toestellen gaat. Ik neem aan dat de locatiebepaling kan verschillen maar dat het gebruik van google maps gelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit ook een echte routeplanner in maps ingebouwd. Die is te vinden in het menu onder Route.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel een routeplanner, maar geen navigatiesysteem. Het is dus mogelijk een route te plannen van punt A naar B en om de beschrijving daarvan op te vragen en als lijn op de kaart te krijgen. Maar hij navigeerd je niet naar je doel. Als je fout rijd, komt er geen correctie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad best wel mogelijk. Volgens mij is Google hier nog mee bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou de ontwikkelingen graag in de gaten!
Het voordeel van Google maps op de telefoon is dat je naast een routeplanner ook kunt inzoomen op de satelietfoto. Dat geeft vaak een mooi overzicht.

Daarnaast betaal je niets voor de routeplanner/software en voor de kaarten. Naast een routeplanner is het natuurlijk ook een zoekmachine ("ik zoek een pizzeria in de buurt waar ik nu ben").

Nadeel is dat je een actieve, vaste (geen datalimieten) en liefst snelle internetverbinding nodig hebt omdat google steeds de kaarten moet downloaden. In het buitenland is dat niet zo handig omdat de kosten van het dataverkeer dan ook nog eens heel hoog zijn.

Het allergrootste nadeel van Google Maps op de mobiel is dat het heel veel geheugen kost én veel van de batterij vraagt (constant kaarten downloaden, wifi verbinding of GPRS/HDSPA open). Een routeplanner die gebruik maakt van gedownloade kaarten (zoals tomtom, rout66 etc) is dan handiger. Zo'n programma maakt alleen contact met een GPS satteliet en daar zijn geen kosten aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al eerder aangegeven gebruikt google dan een internetverbinding. Als je in het buitenland wilt navigeren loopt dat heel erg in de papieren.
Ik gebruik McGuider, die staat op mijn geheugenkaart en verder geen gedoe met internetverbindingen ofzo en het werkt perfect.

Andere gratis navigatie software vind je op onderstaande bron.

Toegevoegd na 3 minuten:
ter aanvulling: "Google Maps is niet geschikt als alternatief voor een TomTom in de auto omdat het niet beschikt over spraakgestuurde navigatie".