weet iemand een programma waarmee je programma's kunt maken?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik zoek een programma waarmee jezelf andere programma's kunt maken. het moet gratis zijn. ik heb die van microsoft al gehad. het moet ook makkelijk zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
5.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien jouw eisenpakket en het feit dat je er nog niet in geslaagd bent om er 1 te vinden is het misschien beter om een programma te vinden waarmee je een programma kan maken die programma's maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok in ieder geval el bedankt dat jullie gereageerd hebben. de groeten en een fijne dag van Rico
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suniram: ik had het niet beter kunnen verwoorden :)

Antwoorden (7)

Er zijn geen 'programma's' om programma's mee te schrijven ; programma;s schrijven we in computertaal. Vroeger - de tijd dat ik nog wist hoe je een programmaatje moest schrijven - was het simpel : Basic. Eenvoudig te leren, tamelijk logisch en je kon er lekker mee uit de voeten. Tegenwoordig moet je van heel wat betere huize komen om nog iets te produceren. HTML is nog wel vrij toegankelijk, maar de programmeertalen zijn er niet eenvoudiger op geworden ; Pascal, C++, Cobol, ik ken de námen niet eens meer. En dan heb je natuurlijk tegenwoordig Flash, Java, je kunt het zo gek niet bedenken.

Natuurlijk zijn er wel allerlei applicaties die draaien op een van die vele talen of toepassingen waarin je zelf een paar dingetjes in elkaar kunt draaien, zónder kennis van de onderliggende taal of structuur. Zo kan iedereen met een van de vele (ook gratis) beschikbare pakketten een basis webpagina in elkaar zetten, kun je als je je wat verdiept in Flash zelf een (klein) spelletje maken, kun je een fotoalbum samenstellen (wel heel simpel) of muziek componeren. Als je zoiets bedoelt, kun je gewoon googelen op het soort ding dat je voor ogen hebt, en er de termen 'editor' en 'free' ofzo bij zetten. En vergeet ook niet de 'Tutorial'.

Maar als je serieus aan de slag wilt, zul je ergens bij het begin moeten beginnen met één van de vele programmeertalen. En kan het heel lang duren voor je écht aan programmeren toebent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet ook affiniteit hebben met programmeren. Je moet op een bepaalde manier kunnen denken. Je moet zeer serieus vaak lange tijd achter een scherm willen en kunnen werken. En nog veel meer meer .. Er is een heel scala aan eisen, wil je hierin echt slagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut. En ik ben afgehaakt na Basic ; niet beta genoeg. Met wat basis HTML naast mijn editor red ik me wel, en ik kan redelijk met wat Unix-foefjes (echt alleen foefjes)mijn forum opleuken, maar verder dan dat gaat het bij mij ook absoluut niet hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Basic, die goeie ouwe tijd. 10 PRINT "Hello world"
20 GOTO 10 Resultaat toonde je aan al je vrienden.
Als je dat nu doet...tja ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ja dat kan echt niet meer. Nee, ik maakte meestal programmaatjes om tafels mee uit te rekenen of mijn rekensommen te maken. Ik was 9 of 10 ofzo. Rekenen kon ik niet :lol:
10 PRINT "Wil je optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen ?
20 PRINT " ptellen = 1, aftrekken = 2 etc.
30 INPUT A
40 IF A = 1 goto 100 etc.
Precies weet ik het niet meer, maar het was wel makkelijker dan zelf je sommetjes maken. Of die lange gele lijsten uit de Elektuur overtypen (!) voor een spelletje, en dan zoeken waar de fout zat......heerlijk !
gewoon simpelweg kladblok.
als je teksten opslaat onder een bestandsnaam worden het automatisch programma's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Visual Basic, de naam zegt het al kan wel wat maar we zijn nog niet zo ver dat je inderdaad met simpelweg wat bouwstenen een programma kan maken. Dat het eraan komt is zeker omdat we steeds meer werken naar een programmeertaal die paralellen heeft met de denktrant van de mens. Ik geloof 8ste generatie programmeertalen moet dit kunnen. Zitten nu ergens bij de 6de. Dus nog even +/- 5 jaar geduld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt (zoals hier ergens boven gezegd) inderdaad Notepad gebruiken om programma's te maken, bedenk ik nu.

Ik weet niet precies wat je ermee wilt, maar je kan googelen op "bat codes" of "bat bestanden", en dan vindt je een hoop leuke codes die je in Notepad in kan voeren en op kan slaan onder de .bat extensie.
Deze codes leveren dingen op als teksten die in beeld verschijnen, schermpjes die meerdere keren worden geopend, applicaties die worden opgestart of afgesloten en noem maar op.
Je kan er voor de grap mee oefenen om te kijken of je het leuk vindt om meer van de programmeertaal te leren, maar je kan het bijvoorbeeld ook gebruiken om anderen mee te plagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh... Daar vraag je nogal wat. Ik ken een hele berg IDE's (Integrated Development Environment, oftewel geïntegreerde programmeeromgeving) — programma’s waarmee je programma’s kunt maken.

Die variëren van Notepad tot ontwikkelsuites als Visual Studio Team en Eclipse, via allerlei code generators en kleinere ontwikkelomgevingen.

Maar welke je het best kunt gebruiken hangt van een hele berg factoren af, niet de minste zijnde: wat voor soort programma's wil je maken?

Windows-programma's, of cross-platform (dwz dat het naast Windows ook op bv. Linux draait)? Of wil je juist een webapplicatie schrijven? Of voor mobieltjes? Daar heb je allemaal aparte IDE's voor.

Wil je plug-ins kunnen schrijven voor bestaande programma's (zoals Firefox extensies, of Notepad++-plugins)? Dan ben je afhankelijk van wat voor talen die programma's ondersteunen.

Is een tekstconsole of terminal goed genoeg, of wil je toch wel een 'gewone' grafische interface, of moet het er juist enorm flitsend uitzien?

Gaan je programma's veel data gebruiken, en wil je daarvoor een database gebruiken? Zo ja, welke?
Dan kun je misschien een IDE gebruiken die speciaal voor zo'n database ontworpen is (Oracle Forms, Microsoft Access, etc.)

Daarnaast geef je een beetje de indruk dat je geen programmacode wilt schrijven, klopt dat? Of heb je daar tot op zekere hoogte geen bezwaar tegen, maar wil je de UI (User Interface, dwz de schermpjes, knoppen etc.) wel meteen grafisch kunnen ontwerpen? (Dus knoppen op een venster slepen, i.p.v. code te schrijven waarmee zo'n knop gemaakt wordt, code schrijven om 'm op de juiste plaats te zetten, etc?)
Want programmeren en helemaal geen code schrijven kan op dit moment wel, maar de mogelijkheden zijn dan in 't algemeen een stuk beperkter. En veelal niet gratis.

Een en ander hangt ook af van welke programmeertalen je al kent. Je zegt dat je "die van Microsoft" al hebt gehad. Welke versie? Visual Basic 6? Of C# in Visual Studio 2008? Of alleen één van de MS Office-pakketten (MS Access, Word, Excel en Outlook bevatten allemaal de Visual Basic-ontwikkelomgeving).

Kortom: zoek eerst uit
a) wat jouw programma's moeten kunnen;
b) welke programmeertaal daarvoor het meest geschikt is (en het best bij jou past);
c) en zoek daar een ontwikkelomgeving bij.

Ik geef in de bronnen hieronder een aantal links naar gratis ontwikkelomgevingen. De meeste van deze kunnen voor verschillende programmeertalen gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb goeie en ruime ervaring met PureBasic. Is niet gratis maar wel goed en simpel te gebruiken.
Er zitten een groot aantal API's in (functies waarbij je je programma gebruik kunt laten maken van dingen die al in Windows aanwezig zijn zoals het openen van windows, knoppen en allerlei andere gadgets). Je kunt er simpel .exe programma's mee maken. Het is te gebruiken op Windows-platforms maar ook Linux en zelfs Commodore Amiga.
Net als bij het gewone Basic is dit wel een programma (jawel, je hebt WEL programma's waarmee je programma's kunt schrijven, hoe wil je dat anders doen dan?) waarbij je zeker bij grotere programma's gediciplineerd moet werken anders wordt een puinhoop. Iets wat programmeertalen als Pascal, C++ en dergelijke niet toestaan maar die zijn dan ook een stuk ingewikkelder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je iets eenvoudigers dan dat wat ms levert?
Je hebt gelijk.
Probeer Justbasic.
www.justbasic.com

Gordon